Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Afgelopen woensdagnamiddag bracht Vlaams minister Ben Weyts Toyota ongewild onder de aandacht. Na kritiek over de 34 premium wagens voor 9 ministers gaf hij aan dat een wagen voor een minister wel enige ‘standing’ mag hebben, in plaats van het gebruik van openbaar vervoer of jawel een Toyota Corolla.

En daarmee snijden we een gevoelig punt aan. Toyota dat in 1966 naar ons land kwam groeide bliksemsnel uit tot een veelverkoper, eentje die in de jaren ’80 al top werd in België. Vandaag is de situatie geheel anders. Gedreven door de veelvuldige firmawagens vinden we zelfs premiummerken als Mercedes-Benz en BMW in de top 5 van de autoverkopen. En Toyota? Dat brengt in België nog amper half zoveel stuks aan de man als de bovengenoemde Duitsers. Om op te vallen dienen onze Vlaamse politici dus alvast niet met premiumwagens te rijden.

2020_toyota_gt86_braes_1

Today, Tomorrow, Toyota

Zijn er dan anno 2020 geen redenen meer om een Toyota te rijden? Toch wel, en al zeker wanneer het om je eigen centen gaat. Ecologie is vandaag de dag ‘top of mind’ en daar scoort Toyota al sinds de komst van de eerste Prius anno 1997 erg goed in. Dat daarbij ook de portemonnee ontzien wordt is mooi meegenomen. Ook voor de tankkaarten van onze ministers zou dat een verlichting betekenen. Want zelfs al rijden sommige ministers hybride, zoals een BMW 740Le of Mercedes-Benz E 350e, een Corolla hybride zal een slok minder drinken. En ja, dat maakt een verschil als je, zoals Vlaams milieuminister Zuhal Demir, 10.000 kilometers per maand aflegt.

2020_toyota_gt86_braes_3

De slogan Today, Tomorrow, Toyota sloeg niet alleen op het ecologisch aspect, maar uiteraard ook op de legendarische betrouwbaarheid. Of het nu is in Amerikaanse kwaliteitsonderzoeken, verhalen van nonkels aan de kersttafel of een Top Gear item waarbij gepoogd wordt een Hilux aan zijn einde te brengen, Toyota gooit steevast hoge ogen. De 5 jaar garantie is een – mooi meegenomen – resultaat van dat zelfvertrouwen van Toyota in de eigen producten. Trouwens, het plaatje met ‘Invincible’ dat de Hilux in het Verenigd Koninkrijk draagt, straalt dat eveneens uit.

No more boring cars

De Toyota-bonzen in Japan zullen niet meteen wakker liggen van onze fetish voor premiumwagens, wereldwijd blijft Toyota immers de tweede grootste constructeur. En het lijkt niet onwaarschijnlijk dat ook in België de grote dagen ooit zullen terugkeren voor Toyota. Als ooit het mes in firma- en met name salariswagens zou worden gezet, dan is een terugkeer naar solide en betaalbare wagens niet ondenkbaar. En erg hoeft dat niet te zijn, de huidige denkwijze van Toyota is immers ‘no more boring cars’. En jawel, zelfs die vervloekte Corolla (rijtest) is vandaag de dag een leuk rijdende en goed ogende wagen.

2019_toyota_corolla_hybrid_touring_sports_test_17

Maar zelfs in de oude dagen waren Toyota’s wagens waar je zelfs als doorwinterde autoliefhebber een band mee kon hebben, en dan niet alleen met de Supra’s en MR2’s van weleer. Toegegeven, ook ik groeide op op de achterbank van diverse Carina’s en Avensissen.

2020_toyota_gt86_braes_4

Effectief niet de meest opwindende wagens en al helemaal niet de wagens die als poster boven mijn bed hingen. Maar tonnen respect was er wel en ook spijt, wanneer ze na enkele jaren (en vaak 300.000 kilometer) werden ingeruild op een nieuw exemplaar. Steevast zonder de minste problemen en in prima staat, of wat had je gedacht? Enja, zelf kachel ik vandaag de dag met een Toyota, een GT86. Heart, mind and soul en dat – gelukkig – zonder ‘standing’.

MEER LEZEN

Verslag van het Toyota Kenshiki Forum Amsterdam

Officieel: Toyota GR Supra 2.0 Turbo (2020)

Officieel: Toyota GR Yaris GR-Four (2020)