Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hot topic op de derde kerstdag: De federatie van de rijscholen stelt dat de rijopleiding te weinig toekomstgericht is en automatisch schakelen de norm moet worden tijdens het (leren) rijden. Gaan we hier op DRIVR weldra een community zijn van de laatste Mohikanen die überhaupt nog kunnen schakelen?

Wie vandaag de dag zijn rijexamen aflegt met een auto met automatische versnellingsbak krijgt een beperking in zijn rijbewijs. Wie die beperking weg wil, moet opnieuw hetzelfde rijexamen afleggen, maar dan met een auto met handbak. Dat is volgens Federdrive, de federatie van autorijscholen, een onrechtmatigheid. En dus pleit het ervoor dat mensen die hun rijbewijs halen met een automaat geen nieuw examen meer moeten afleggen om te mogen rijden met een auto met handbak. Een aantal bijkomende lessen zouden simpelweg moeten volstaan. Federdrive vindt dat dergelijke evoluties, net lane assist of adaptieve cruisecontrol, immers in de opleiding verwelkomd moeten worden.

205 GTI

Het is alvast niet onlogisch dat dit debat gevoerd wordt. Zelf hoor ik ook steeds meer geluiden van paniekerige ouders die plots beseffen geen handbak meer voor de deur te hebben staan waar zoon- of dochterlief mee kan oefenen. Een extra wagen(tje) met handbak bijkopen om je nakomeling te laten leren rijden is een optie, maar financieel uiteraard niet voor eenieder haalbaar. En misschien niet wenselijk ook, gezien steeds meer jongeren zich (terecht) oriënteren op andere vervoersmiddelen die beter aansluiten bij de huidige tijdsgeest en levensstijl. Enige tijd terug bleek al dat het aantal min-20-jarigen dat een rijexamen aflegde tussen 2010 en 2015 met een kwart gedaald was. Daarentegen is het aantal dertigers dat hetzelfde examen aflegt, tijdens die jaren met een kwart gestegen.

Concentreren, concentreren, wie zijn best doet zal het leren?

Terugdenkend aan mijn eerste ervaringen achter het stuur moet ik toegeven dat de combinatie tussen het werken met pedalen en pook én het verkeersoverzicht bewaren de grootste uitdaging was in het leerproces. Met dat in het achterhoofd lijkt het me dan ook logisch dat een rijexamen afleggen met automaat eenvoudiger wordt. Echter vrees ik de dag waarop dergelijke personen dan toch effectief geconfronteerd worden met een handbak. Een vreemd tuig dat allicht hun volledige concentratie zal opslorpen, ten nadele van de situatie rondom hen. De huidige situatie, met een rijbewijs specifiek voor handbak lijkt in dat opzicht dan toch zo gek nog niet.

2014_leon_cupra_golf_gti_03

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zal alvast in januari samenzitten met de betrokken partijen om de situatie te evalueren. Maar finaal, zoals al lang duidelijk werd door het huidige beperkte aanbod, zal de handbak steeds verder weggedrumd worden. Tot de categorie van (goedkope) stadswagens en radicalere sportwagens. Die laatste zullen waarschijnlijk het langst weerstand bieden. Liefhebberswagens à la GT4 of GT86, bereden door DRIVRs die nog hebben leren rijden met handbak en vervolgens – veelal op eigen houtje – daar nog de kunst van ‘heel-and-toe’ aan hebben toegevoegd.

Geniet er dus nog van beste DRIVRs!

MEER LEZEN

Test: BMW M2 Competition

Overzicht: De laatste achterwielaandrijvers met handbak

VW introduceert CO2-vriendelijke handbak