Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Porsche bewees met de Taycan dat je de sensaties waar het merk bekend voor staat ook elektrisch kan beleven. Ook de Macan ging aan de stekker en momenteel wordt er hard gewerkt aan een volt-kuur voor de Cayenne. De rijdynamiek bleef dan wel behouden met de overgang naar elektriciteit, het gewicht nam alleen maar toe. Geen probleem bij uit de kluiten gewassen GT’s of SUV’s die er bakken onmiddellijk beschikbaar vermogen voor in ruil krijgen. Iets lastiger in een compacte sportwagen met middenmotor zoals de 718 Boxster of Cayman, zo blijkt.

 

De grote vraag waar Porsche zich het hoofd over breekt -en dat al jaren sinds de Mission R– is hoe de batterijen best geplaatst worden om de rijeigenschappen van het origineel zoveel mogelijk te benaderen én genoeg ruimte over te houden voor een koelsysteem dat tegelijk efficiënt maar ook licht is. Het Finse Valmet Automotive, dat ingeschakeld werd om deze batterijen te produceren, krijgt hierdoor een constante stroom wijzigingen te verwerken. Volgens geruchten zou Stuttgart dan ook nog moeilijk doen over de bedragen die hiervoor worden aangerekend en slechts gedeeltelijk of zelfs helemaal niet betalen.

Naast alle technische uitdagingen is er ook nog het economische aspect dat de constructeur parten speelt. De verkoop van elektrische voertuigen heeft een duik genomen, ten voordele van modellen met verbrandingsmotor, waarvoor de vraag opnieuw stijgt! Berichten dat Porsche overweegt om de ontwikkeling van de 718 EV uit te stellen of zelfs helemaal stop te zetten, lijken dan weer niet te kloppen en de elektrische Boxster zou dan toch binnen enkele maanden het daglicht zien.

Nu ook Porsche de verkoop van zijn EV ‘s ziet dalen, kunnen we ons afvragen of de Europese doelstelling om tegen 2035 enkel nog elektrische wagens aan te bieden, wel haalbaar is. Veel Europese constructeurs zitten al op hun tandvlees en de stroom nieuwe merken uit China lijkt voorlopig niet te stoppen. Naar mijn bescheiden mening is heel die elektrificatie van het wagenpark vooral greenwashing en een gebrek aan visie en lef. Want er moeten geen elektrische auto’s bijkomen, er moeten juist minder auto’s geproduceerd worden om de impact op het milieu te verminderen! Maar dat is voer voor een opiniestuk…

MEER LEZEN:

Porsche Mission R

Kort getest: Porsche 718 Cayman S

Reportage: Met de Boxster 718 GTS naar Motorworld Keulen