De MX-5 wordt al sinds onze oprichting -16 jaar (!) geleden- door ons bejubeld en aanbeden. Zo’n simpel, licht maar briljant speelgoed met perfecte bedieningselementen, hoe kunnen we er niet voor vallen? Bizar genoeg werd de MX-5 nooit uitgerust met een compacte V6, tijd voor een rechtzetting.
Eigenlijk is het best wel vreemd dat de MX-5 nooit werd uitgerust met een melodieuze V6, aangezien Mazda begin jaren ’90 zelfs een piepkleine 1.8-liter V6 in huis had. Deze was van september ’91 tot en met maart ’94 terug te vinden in de MX-3, maar betekende -met 136 pk en 160 Nm- op papier slechts een beperkte verbetering ten overstaande van de 1.6 viercilinder van de MX-5 NA. De V6 wist echter wel een hoogst aangename klank te produceren, iets wat de open MX-5 naar een nog hoger niveau had kunnen tillen.
Porsche-ontwerp
Fast forward drie decennia en Rocketeer Cars komt met het gepaste antwoord. Dit -uiteraard Brits- bedrijfje is ontstaan uit het doe-het-zelf-project om een eigen MX-5 NA van een V6 te willen voorzien. Na wat brainstormsessies bij pot, vriend en pint, werd gekozen voor de Jaguar AJ30 V6. Een hoogst aangename motor –die we in de X-type nog in de verf hebben gezet– die begon als Porsche-ontwerp, vervolgens door Ford werd gekocht, door Cosworth werd afgebouwd en in allerlei auto’s terechtkwam… waaronder nu dus de MX-5 NA of NB.
Het is een uitstekende krachtbron voor de MX-5 omdat hij licht én compact is. Nog steeds kan deze dus ver naar achteren worden geplaatst en is deze krachtbron zelfs marginaal lichter dan de viercilindermotor die Mazda oorspronkelijk in de fabriek in Hiroshima monteerde. Dit betekent dat de V6 meer vermogen en koppel toevoegt, maar geen nadelige invloed heeft op de fantastische gewichtsbalans van de MX-5. Hoeveel vermogen je krijgt, hangt af van de specificaties die je kiest, maar het varieert van ongeveer 280 pk tot ongeveer 375 pk (!). De AJ30 wordt voorafgaandelijk aangepakt bij Basset Down Balancing in Wiltshire. De afgewerkte motoren dienen finaal duidelijk superieur te zijn aan de standaard krachtbronnen dankzij verbeterde toleranties en verder uitgebalanceerde interne onderdelen.
Alleen de zon gaat voor niets op
De olifant in de kamer is uiteraard de prijs. Deze aanpassing kan starten bij 16.662 pond maar zal uiteraard oplopen afhankelijk van de vermogenswens en personaliseringsmogelijkheden (tot zelfs betrekking kunnen hebben tot het interieur toe). Alleen de zon gaat voor niets op. Klussers kunnen ook zelf aan de slag, waarbij er 5.995 pond wordt gevraagd voor de motor en nog eens hetzelfde bedrag voor specifieke randbenodigdheden als subframe, uiltaat, brackets, diverse filters en waterpomp. De aangepaste elektronica en ECU-pack komt op 1.995 pond. Daarmee wordt een oud MX-5je uiteraard plots een flinke klap duurder en zou je ook kunnen kijken naar een youngtimer Boxster of Z3/Z4 met zescilinder, alleen zijn die uiteraard niet zo vederlicht en wendbaar als een originele MX-5….
Enig issue wordt misschien nog de wagen in België op de weg krijgen, maar waarschijnlijk kan Rocketeer Cars ook daar geïnteresseerde niet-eilandbewoners bij helpen.