Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Sinds 1 januari 2025 werd het voor buitenlandse oldtimers complexer om nog lage-emissiezones in Frankrijk te betreden. De Belgische federatie voor oude voertuigen (BEHVA inmiddels) belooft hier nu een mouw aan te passen.

LEZs oftewel lage-emissiezones groeiden de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond in Europa. Het bracht ons er al toe jullie een overzicht te brengen van de situatie op het oude continent. Sinds 1 januari 2025 is de toestand echter nog precairder geworden in Frankrijk. Dieselauto’s ingeschreven in Frankrijk vóór 2011 en benzineauto’s ingeschreven vóór 2006 zullen niet langer in verschillende zones in Frankrijk mogen rijden, tenzij ze een registratie als “carte grise de collection” hebben. Enig probleem, Belgische voertuigen met een O-kenteken kunnen geen Franse ‘carte grise de collection’ bekomen.

Inmiddels vallen er 42 Franse steden onder de regeling en elke stad heeft kennelijk zijn eigen regels voor vrijstellingen.  Het aantal keren dat je een uitzondering, al dan niet gratis kan bekomen, verschilt van stad tot stad. In Lyon of Toulouse zijn bijvoorbeeld 52 dagen mogelijk, terwijl dat in Parijs slechts 24 dagen is. De boete voor niet-naleving is €68. Een reis naar Frankrijk voorbereiden kan momenteel door het portaal https://mieuxrespirerenville.gouv.fr/ te raadplegen. Dit bevat een LEZ-toegangssimulator met links naar de LEZ’s waar je doorheen wilt rijden, zodat je van tevoren een pas kunt aanvragen.

BEHVA zoekt echter naar een structurele oplossing voor de Belgische oldtimers en is begonnen met contact op te nemen met de afzonderlijke steden. Zo heeft het voor de LEZ in Lille reeds de bevestiging bekomen dat er voor Belgische voertuigen met “O”-platen die ouder zijn dan 30 jaar (auto’s) of 25 jaar (motorfietsen en bromfietsen) een vrijstelling van toepassing is.

Hiervoor zal er een BEHVA-attest in vier talen in het leven geroepen worden. Met dit boorddocument kan je bewijzen dat het een historisch voertuig betreft – het equivalent van een “Carte grise de collection” in Frankrijk. Deze info en de resultaten van de gesprekken met andere Franse steden kan worden opgevolgd op de website van de BEHVA.

Bron: BEHVA