Eerder deze maand raakte bekend dat fysieke toetsen -voor essentiële functies- nodig zijn om vanaf 2026 de maximale score van 5 sterren bij Euro NCAP te bekomen. En jawel, stilaan hebben constructeurs als VW het eindelijk ook begrepen.
Journalisten alsook vele gebruikers zijn het er al jaren over eens dat het bijna geheel verdwijnen van fysieke knoppen in het interieur van onze moderne wagens geen goede zaak is. Niet alleen wordt werken op ‘den tast’ onmogelijk en dien je jouw ogen van de weg af te wenden om door een interface te scrollen. De interfaces van diverse merken zijn uiteraard ook verschillend opgebouwd zodat het simpelweg veranderen van de gewenste temperatuur, radiostation of het geluidsniveau veel wegheeft van een queeste. Volgens constructeurs is het doel van alles te centraliseren in een groot aanraakscherm om zo wagens ook interessant te maken voor het jonge volkje (dat echter toch de vierwieler steeds meer links laat liggen, maar bon), kwatongen zullen echter beweren dat het vooral dient om kosten te drukken.
Ook NCAP gaat aldus mee in het verhaal van afleiding achter het stuur en bijbehorende verkeersonveiligheid. Nu gaat hun eisenpakket ons leven niet drastisch vereenvoudigen daar het louter om fysieke knoppen of hendels voor de richtingaanwijzers, ruitenwissers, claxon, noodlichten (vier knipperlichten) en eCall (snelle hulp bij botsing die sinds april 2018 in Europa verplicht is). Voor courante dagelijkse handelingen als de bediening van de radio of de verwarming komt er aldus nog geen incentive om terug richting toetsen te keren.
Toch is er volgens Werner Tietz, ontwikkelingschef bij Seat en Cupra, ook daar mogelijks beterschap op komst. Niet dat de middenconsole weer zijn oude allure zal krijgen, maar op zijn minst komen er weer fysieke knoppen op het stuurwiel bij de nieuwere modellen. Kijk, hoop doet leven!