Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Defender staat op het punt om een zelfstandig merk te worden, net zoals Range Rover en Discovery. Bij zo’n promotie hoort een vlaggenschip dat naar de naam Octa luistert en zich volgend jaar in de Dakar mag bewijzen.

Wie dacht dat de L663 zijn piek had bereikt met de Defender 90 V8 Supercharged van 2021, die heeft het goed mis. Dat topmodel is trouwens al even uit de configurator verdwenen door strengere uitstootnormen, samen met alle andere achtpitters van JLR-makelij. Tegenwoordig staat BMW in voor de V8-motoren van JLR, wat zich bij de Defender in de P425 met dubbele drukvoeding uit. Meer dan genoeg vermogen voor pittige prestaties, maar ook 100 pk minder dan de Supercharger van weleer en lang niet voldoende om de torenhoge ambities van het model -dat ondertussen een merk is geworden- waar te maken. Om echt met de grote jongens mee te spelen, bijvoorbeeld in de zandbak van de Dakar, is er meer nodig. Die surplus komt er nu in de vorm van de Octa, de strafste Defender ooit in de rijke geschiedenis van het model.

Bepalende bandenkeuze

Wat de Octa precies zo bad-ass maakt, hebben we eerder al uitvoerig omschreven. Kernelementen zijn de 625 pk en 750 Nm sterke V8-motor, de hydraulische gekoppelde en continu variabele dempers die diagonaal met elkaar verbonden zijn én de gewijzigde geometrie die 68 mm spoorbreedte en 28 mm rijhoogte toevoegt. Land Rover biedt Octa-klanten verder de keuze tussen twee wielmaten en drie bandentypes: een 22-duimer met straatbanden en een 20-duimer met vierseizoensbanden of offroadrubber. Die laatste optie, genaamd Style 1086 met zijn ontbloot reservewiel op de achterklep, verdient een extra woordje uitleg. Het is de meest extreme 4×4-band in het Defender-gamma, die bovendien speciaal voor de Octa werd ontwikkeld met Goodyear. De drievoudig gelaagde flanken moeten perforaties voorkomen, terwijl de sportieve maat toch grote remschijven toelaat. Met een rijklaar gewicht van 2,8 ton en torenhoge ambities is dat immers nodig.

Als je dat gewicht al voelt, dan is het op de openbare weg waar de V8 biturbo een fractie meer bedenktijd nodig heeft dan de oude Supercharger. Van zodra er genoeg druk op de ketel staat, is er evenwel geen houden meer aan. Op dat moment merk je eerder dat je (nog) hoger zit, waardoor de koets iets meer beweegt op het extreme offroadrubber. Bij lage belasting is de V8 overigens vrij stil, wat het rolgeluid van de Goodyear Duratrac Wranglers versterkt. Ook het ESP grijpt sneller in door de bandenkeuze, terwijl de topsnelheid tot 160 km/u begrensd wordt. De Octa ruilt in deze specificatie dus een streepje straatdynamiek in voor beter offroadprestaties, wat verder geaccentueerd wordt door de afwezigheid van antirolstangen. De dempersetup à la McLaren dient hier dus vooral om de 4×4-kunde te verhogen, door meer wieluitslag en extremere hoeken te faciliteren.

Ultieme terreinbeul

Terreinrijden is altijd een rekbaar begrip geweest. Voor de een is dat op gravel met een sporadische put, voor de ander op zand in de duinen. Extremere vormen voegen daar rotsen of moddergeulen aan toe, terwijl sneeuw en ijs nog een heel andere uitdaging vormen. De Octa wil niet alleen overal uitblinken, maar ook nog eens de snelste zijn. In dat opzicht is het eerder een Baja-racer dan een klassieke 4×4 geworden, die sprongen en slagen probleemloos moet incasseren. De ontwikkelingsingenieurs hebben er zelfs een serieus tandje voor bijgestoken en terloops zowat alle benchmarks gesloopt. Niet dat er veel tegenstanders zijn, trouwens. De Mercedes-AMG G63 is zowat de enige in Europa, in Amerika tekent vooral de Ford Bronco Raptor bezwaar aan. Maar als je weet dat de Octa ook als basis dient voor de Dakar-competitiewagens, dan besef je dat geen van beide een echte vuist kan maken.

In de 400 ha. grote 4×4-speeltuin van ‘Les Comes’ zijn dan ook geen obstakels te groot. Sterker nog, het Land Rover Experience-team motiveert iedereen om niets te ontzien en voluit te gaan. Ietwat contradictorisch in een auto die in zijn basisvorm 187.500 euro kost, maar wel het ultieme bewijs dat de Octa echt zo hard is als een achthoekige diamant. Pistes die zelfs voor de V8 Supercharged buitensporig waren, zijn plots geen probleem meer. Daarmee bereiken we voor het eerst in de vijfjarige geschiedenis van de nieuwe Defender de hoogste bergtop van het domein, zonder ook maar ergens in de problemen te komen. De offroadkunde van de Octa is bijgevolg echt ongezien voor een productiemodel, ook al zullen de meeste kopers die prestaties nooit willen of durven ervaren met hun eigen wagen…

Mad Max

De grootste eyeopener komt evenwel op een oude betonweg die door het privédomein loopt. De stokoude piste ligt er niet alleen kreupel en hobbelig bij, maar is ook gespekt met serieuze jumps en verraderlijke haarspeldbochten. Het ideale parcours om de Octa-setting uit te proberen, die de offroad-lanceerhulp activeert en het ABS kalmeert voor betere prestaties op losse ondergrond. In die modus gaat er ook meer vermogen naar de achterwielen, waardoor de weifelende balans van op de weg plots tot een meesturende achteras promoveert.

Met het mes tussen de tanden valt ook het snellere stuurhuis op, dat flukse richtingwissels mogelijk maakt. En dan zwijgen we nog nog over de ingehuurde rallyraid-piloot, die het stuur even overneemt om ondergetekende te tonen wat de Octa écht in zijn mars heeft. De snelheid waarmee de Spanjaard de piste en vooral de jumps attaqueert, is ronduit beangstigend – vooral omdat je niet verwacht dat een productiewagen zoiets aankan. Toch is elke landing boterzacht en elke apex een hit, doorgaans met een armvol overstuur. Als het dus ooit tot Mad Max-taferelen komt op deze aardkloot, dan weet je welke garage je moet binnenstappen.

DEFENDER Octa (2024)
MOTOR: V8, biturbo benzine CILINDERINHOUD: 4.395 cc, AANDRIJVING: AWD, VERMOGEN: 635 pk (bij 5.855 opm): KOPPEL: 750 Nm en 800 Nm in overboost (vanaf 1.800 opm), OVERBRENGING: 8-bak, automaat, GEWICHT: 2.585 kg, ACCELERATIE: (0-100 km/h): 4,0 s, TOPSNELHEID: 250 km/h (160 km/u met offroadbanden), VELGMAAT: 275/60 R20 rondom (optionele offroadband), OPGEGEVEN VERBRUIK: 13,1 l/100km (296 g CO2/km) , VANAFPRIJS: 187.500.700 euro, SCORE: 5/5