Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De laatste keer dat de Lexus GS zich aan de correcte zijde van de Cool Wall bevond, toonde de kalender het jaar 1994, was Bill Clinton nog op 1600 Pennsylvania Avenue gedomicilieerd en verplaatste rapper Jay-Z zich met een spierwit exemplaar door de straten van Brooklyn. Bijna twintig jaar later is er van street credibility geen sprake meer. En daar moet de nieuwe GS nu verandering in brengen.

De vierde generatie GS ziet er bijgevolg strakker uit dan al zijn voorgangers gecumuleerd. Of toch als je – zoals de persafdeling – voor het optionele F Sport-pakket gaat. Dat voegt niet alleen uit de kluiten gewassen 18 of 19″ lichtmetaal toe, maar zorgt vooral voor een grondig herwerkte smoel, grille met honingraatmotief, nieuwe zijschorten & achterbumper, navigatie, leder, BLIS, parkeersensoren voor en achter, 16-voudig (!) verstelbare stoelen met zetelkoeling én -verwarming, sportstuur, zwarte alcantara dakhemel en – belangrijker – extra dynamische hard- en software in de vorm van dynamische vierwielsturing, stuggere ophangingsrubbers, adaptieve en tweevoudig instelbare schokdempers achter, grotere remschijven vooraan en een extra SPORT S+ setting voor aandrijflijn en onderstel. And breathe.

Die laatste wijzigingen zijn natuurlijk van belang voor een lezerschap als het onze. Versta: zij die naast comfort ook rijplezier op de agenda hebben staan. Wat dat betreft zit je goed aan boord van deze gammatoppende 450h(ybrid) – zonder aan rust, kwaliteit of afwerking te moeten inboeten. Starten doe je – mits het batterijniveau het toelaat – altijd in EV-modus, en ook de eerste meters rollen daardoor elektrisch weg. Hapt de batterij uiteindelijk toch naar adem (of overschrijd je de 40km/h), dan steekt de atmosferische 3,5 liter V6 quasi gevoels- en geruisloos een tandje bij.

Gecombineerd geeft dat deze GS een vermogen van 345pk bij een CO2-uitstoot van 145 gr/km, of omgerekend een theoretisch verbruik van 6,3 liter/100km. Zelf kwamen we uit op een respectabele 8,4 liter/100km. Daarmee doet de 450h op papier zelfs beter dan de GS250-instapper die, ondanks zijn ‘kleine’ 2,5 liter V6, hogere verbruikswaarden laat optekenen. De 450 zijn indrukwekkende surplus moet wel weer met een korrel genomen worden; enerzijds omdat gecumuleerde hybride-pk’s gevoelsmatig niet gelijk staan met pure octaanpower, anderzijds omdat de CVT-transmissie (ondanks zes geïmproviseerde verzetten) liever op een constant toerental opereert, waardoor schakelcommando’s bij sportief rijden al gauw de mist in gaan. En de goesting om manueel te schakelen dus ook.

De stuurflippers zijn bijgevolg niet meer dan een gadget. Ook zal de toerenteller bij opschakelen onder vollast contraintuïtief blijven staan, omdat er bij een CVT uiteraard geen terugval hoeft te zijn. Niet noodzakelijk slecht – het sprintcijfer van 5,9s en een top van 250km/h spreekt boekdelen – maar gewoon een tikkeltje anders. In volautomatische stand werkt de combinatie verder prima. De direct ingespoten V6 klinkt best gretig, terwijl het ergonomisch gevormd sportstuurstuur (kunnen ze bij BMW nog iets van leren) deze F-Sport verre van slecht laat dirigeren. Zelfs de regeneratieve remmen zijn verrassend terughoudend, mede omdat ze snelheidsafhankelijk reageren.

Koetswerkrol beperkt zit in de SPORT S+ setting verder tot een aanvaardbaar minimum, en het weggedrag blijft tot op de limiet verrassend neutraal. Het stuurgevoel mist op zich wel detail, maar echt storend wordt het nooit. Ook omdat het verwachtingspatroon op dat vlak een tikkeltje lager ligt dan bij pakweg een 5-serie het geval is. Zolang je binnen de lijntjes kleurt stuurt de GS 450h gezien zijn hoge gewicht (1.920kg) dan ook voorbeeldig. Maar eens daarbuiten kan de auto de overtollige kilo’s moeilijker verbergen. Bovendien grijpen zowel het ESP als de tractiecontrole onverbiddelijk in, en kan je ze onder geen enkel beding uitschakelen. Toch wel een serieuze pretbederver gezien de ingrediënten. Quoteer de GS daarom altijd eerst op comfort, en dan pas op sportiviteit. Zelfs met F Sport-insigne.

Want als de nieuwe GS ergens in uitblinkt, dan is het wel raffinement. Dat gaat van de gebruikte materialen en algehele afwerking (met weliswaar klassieke Japanse touch) over de uitmuntende geluidsisolatie en goede stoelen (in het bijzonder die van de bestuurder en de achterbank) tot de hoeveel gadgets die zich via het immense display en de Remote Touch Interface laten bedienen. De eigenzinnige MMI die Lexus op de RX introduceerde – en die intussen ook al zijn weg vond naar de LFA en CT200h – zit nu aan zijn tweede generatie en werkt niet noodzakelijk beter (of slechter) dan de die van de concurrentie, maar is lovenswaardig apart. Precies waar de Lexusrijder in uniforme tijden naar op zoek is; lijkt ons.

Nadeel is wel dat er geen tactiele sneltoetsen zijn voor elk van de onderdelen. Iets wat dan weer bijdraagt aan de cleane opbouw van het interieur, waar enkel de oubollige versnellingspook en de grove interface in zekere zin afbreuk aan doen. Al bij al kleine fait divers in een zee van contemporaine luxe en subtiele spitsvondigheden, zoals schakelaars die verborgen zitten onder de uitschuifbare middenarmsteun, het head up display of zetelverwarming met geheugenfunctie. Het draag allemaal bij tot een hoge kwaliteitsbeleving. Zo lijken de knoppen van de stereo bijna te zijn weggeplukt van een kostbare analoge versterker.

Alle Lexuswaarden indachtig scoort de nieuwe GS bijzonder goed, met een design dat zowel vanbinnen als vanbuiten bijdetijds is. De sportversie kost maar liefst 17.920 euro meer dan de basisversie van 58.580 euro, maar daarmee zijn zowat alle belangrijke snufjes aangevinkt. Zo geteld kost de GS een kleine 10.000 euro minder dan een identiek uitgeruste Duitser met klassieke motorisatie. En gezien zijn lage CO2-uitstoot en bijhorend voordeel van alle aard, biedt Lexus een volwaardig alternatief voor zij die de gekende paden willen verlaten. Een alternatief dat voor het eerst in lange tijd opnieuw de nodige uitstraling heeft, op voorwaarde dat er F-Sport op prijkt.

[Foto’s: Jeroen Peeters]

LEXUS GS 450h F Sport

Plus Min
+ Coherente kwaliteitsbeleving – Sportief tot op zekere hoogte

Weggecijferd

Motor 3,5 V6 bezine + elektromotor
Aandrijving achterwielen
Vermogen 345 pk (gecombineerd)
Koppel 325 Nm (+275 Nm elektrisch)
Gewicht 1.920 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,9 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 8,4 l/100km
CO2 uitstoot 145 gr/km
Prijs 58.580 euro (76.500 incl. F Sport)

Verdict

8 op 10