Vraag collega Arthur naar zijn automotieve hoogtepunt van vorig jaar, en hij antwoordt geheid de testweek met de Jaguar F-Type V6 S. Die wist in gesloten uitvoering namelijk die felbegeerde extra halve R weg te kapen om een absolute topscore te laten registreren. Of dat ook met de top of the range, de V8 lukt?
Ik had alvast zonnebril, sjaal en pet klaargelegd voor het geval de Belgische Jaguar-importeur weer een exemplaar in Firesand Orange of Union Jack-wrap had gereserveerd. Groot was mijn opluchting toen JAG-351 bleek uitgedost in smaakvol en bescheiden Rhodium Silver. Ook in de op de bestuurder gerichte cockpit van de F-Type blijft alles dankzij het Jet Black-leder aan de discrete kant – op de Performance-stoelen na dan.
Want dé aandachtstrekker van deze F-Type is nog steeds het kolossale V8-blok. Dat kreeg er ten opzichte van de cabrio die we twee jaar geleden reden een slordige 55 pk en 65 Nm bij, om zo uit te komen op 550 pk en een monsterkoppel van 680 Nm. Niet dat de F-Type V8 S van weleer (die dezelfde update krijgt, inclusief ‘R’-badge) om vermogen en koppel verlegen zat, maar het is niet toevallig exact even veel als in de XFR-S.
‘Gestoord hard’ is dan ook nog steeds het motto wanneer je het gaspedaal beroert, waardoor de opgegeven acceleratietijd van 4,2 seconden ons conservatief in de oren blijft klinken. Blijft eveneens nazinderen: het salvo aan geknetter, geplof en gerommel in de vier geweerlopen onderaan de achterbumper bij elke upshift of downshift van de rechterhand. Ook bij ongehoorde snelheden blijft de F-Type doorsleuren, aangejaagd door de compressor – en met stevige dubbele verbruikscijfers als gevolg.
Ondanks de bij Jaguar klassieke aanwezigheid van een volwaardige automaat – en dus geen dubbele koppeling – werkt de achttraps trouwens voortreffelijk, ook in automatische stand. De respons bij gezwindere rechtervoetmanoeuvres is misschien niet altijd even bij de les als een dubbele koppeling, maar het gaat in dat geval om fracties van seconden. Nauwelijks merkbaar dus.
Of de F-Type dat extra vermogen verteerd krijgt? De coupé beschikt sowieso over een koetswerk dat, aldus Coventry, tot 80 procent stijver is dan dat van de dakloze versie. Daardoor hebben de Britten de ophanging ook wat strakker getrokken, de demping herzien, het elektronisch gestuurde differentieel aangepast en ook de stuurbekrachtiging verscherpt.
Het resultaat lijkt op het eerste gezicht een minimaal verschil op te leveren met de cabrio, tot je merkt dat je een fractioneel scherpere voortrein voelt door het stuur, en je met iets meer vertrouwen durft doorleunen op de twintigduimers zonder angst dat de achterkant de voorkant bijbeent. Maar net als bij elke Jaguar-V8 met compressor blijft gripverlies het resultaat van een nat wegdek, of van een optimistische rechtervoet, en te controleren mits je over voldoende snelle reflexen beschikt.
Schuif de schakelaar op de middenconsole terug van ‘Dynamic’ naar ‘Normal’, hou de kleppen in de uitlaat gesloten en laat de automaat zelf schakelen, en deze V8 R ontpopt zich even goed tot een snelle en comfortabele gran turismo. De twintigduimers willen op ruwer en oneffen terrein wel eens wat meer richting ruggengraat doortelefoneren, maar verder is het rijcomfort uitgekiend. Ook de kofferruimte laat meer toe dan het postvakje van de alfresco-variant, waardoor deze Coupé een ideale crosscontinentale reisgezel is voor twee.
Wie volledig zelf met een klassieke pook aan de slag wil, moet echter uitwijken naar de V6-modellen. Kiezen voor een handgeschakelde bak betekent dan weer dat je de vierwielaandrijving niet kunt aankruisen, die optioneel beschikbaar is op de V6 S en V8 R. Die stuurt bij gripverlies tot 70 procent richting voorwielen, knipt nog een tiende van de sprinttijd en biedt vooral meerwaarde op gladder wegdek.
Aan het einde van de rit is deze F-Type V8 R meer dan plezierig rijmateriaal in een andere categorie dan de V6 S. Maar om die finale halve R hier in de wacht te slepen, mist de topuitvoering van de coupé volgens mij net dat laatste beetje focus en precisie dat een doordacht samengestelde 911 bijvoorbeeld wel meedraagt. Het gemak waarmee deze Jaguar onbeleefde snelheden aaneenrijgt en de uitbundige V8 maken dat echter meer dan goed.
[Foto’s: Bert Claes]
JAGUAR F-Type Coupé V8 R
Plus | Min |
+ Exuberante coupé | – Geen pluimgewicht |
Weggecijferd
Motor | 5.0 V8, compressor |
Aandrijving | Achterwielen |
Transmissie | 8-traps, automaat |
Vermogen | 550 pk (@6.500 tpm) |
Koppel | 680 Nm (@3.500 tpm) |
Gewicht | 1.650 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 4,2 s |
Topsnelheid | 300 km/h |
Gem. testverbruik | 13,9 l/100 km |
CO2-uitstoot | 255 g/km |
Vanafprijs | 108.770 euro |
Verdict