Personaliseerbare stadsrakkers, tegenwoordig moet je als constructeur mee in dat verhaal of je mist de trein compleet. Niet dat “klein” en “personaliseerbaar” automatisch “smakeloos” betekent, maar sommige kleurrijke creaties doen pijn aan de ogen. Over goede smaak valt dan misschien niet te twisten, toch was ik stiekem tevreden dat onze Opel Adam in rood-grijs met onopvallende 17’ers was getooid. De S heeft dat uiterlijk vertoon ook niet nodig want, in tegenstelling tot zijn voorgangers, kreeg deze uitvoering een draai van de pepermolen mee.
Vijf. Zoveel motor-varianten had de Adam voorheen in de catalogus steken, maar geen van allen kon de uitgestraalde dynamiek echt waar maken. Collega Wim constateerde onlangs nog dat het 1.0 Ecoflex-blok met 115pk het beste van de klas is, maar desondanks toch nog wat kruiden mist. Maar geen nood, er staat inmiddels een zesde motorisatie klaar voor de Adam: de oude bekende 1.4 turbo uit Opel’s benzine-rek. Met 150 pk bombardeert die de S tot de top van de Adam-reeks, want op een all-out OPC-versie moeten we niet meer wachten.
Een nieuwe – verdiende – kans dus voor de Adam, want op zich is er helemaal niets mis met het verkorte Corsa-onderstel. Onbenut potentieel dat met de juiste tweaks en wat meer pit wel eens hoge ogen zou kunnen gooien in het warme hatch-segment. Gelukkig heeft men zich bij Opel niet laten vangen door een pk-wedloop en werden ook onderhuids de nodige moersleutel bewegingen gedaan. Stijvere veren en dikkere anti-roll stangen moeten deze Adam een rijgedrag geven dat meer in lijn ligt met de sportieve aspiraties.
Dat klinkt allemaal goed op papier, maar is het ook voldoende om deze hippe stadsvogel zijn vleugels te laten spreiden? Het vinnige 1.4-blokje doet alvast geloven van wel, met een honger naar toeren en een turbo-gat dat schittert door afwezigheid. Mede dankzij de snel aangrijpende koppeling, heb je dikwijls het gevoel alsof je met een atmosferisch blok onderweg bent. De Adam S voelt dan ook bijzonder vlot aan, zodat het door de fabrikant opgegeven cijferwerk al snel onderschat lijkt.
En daar stopt het niet. Ook als je deze sportieve stadsjongen bochten voorschotelt, trekt hij zich prima uit de slag. De voortrein volgt de bevelen van het stuurwiel bijzonder direct op, en voorspelbaar onderstuur treedt pas later dan verwacht op. De stijve ophanging zorgt voor een minimum aan body-roll waardoor deze Adam zich bijzonder strak over het asfalt laat draperen. Natuurlijk gaat dat ten koste van het rijcomfort, maar dat mag de potentiële koper van een S niet afschrikken.
Het zal je dan misschien ook niet verwonderen dat niemand minder dan het Opel Performance Center de chassis tweaks voor zijn rekening nam. Geen half werk dus, want ook de directe stuurinrichting en krachtige remmen voor de Adam S werden door OPC ontwikkeld. Dat maakt de Adam S een stuk meer OPC-waardig dan Opel zelf wil laten uitschijnen, – toevallig of niet – net nu de nieuwe Corsa OPC ten tonele verschijnt. Maar uiteindelijk maken die badges allemaal niets uit, feit is dat dit de eerste Adam is wiens sportieve potentieel boven water komt.
Een Adam die het niet per se moet hebben van uiterlijke opsmuk dus, maar verschil moet er zijn. Gelukkig zijn de bumperkit en achtervleugel subtiel uitgevoerd zodat het geheel, in combinatie met het “Forget About Grey” Roof Package en 17’ers, niet te opvallend voor de dag komt. Ook binnenin werd onze test-exemplaar voorzien van enkele goodies, met de lederen Recaro’s als centraal party-piece. Minder fan zijn we van het navigatiesysteem dat enkel werkt via de BringGo app, die je eerst moet aankopen voor je smartphone. Die connectie werkt gewoon niet vlot en kost, na aankoop van de app, regelmatig een rode duit aan updates en verkeersinformatiediensten.
Over het algemeen komt de Adam S dus met een goed rapport thuis, zeker met die uitnodigende basisprijs van 18.995€. Veel value for money, net zoals de schitterende Fiesta ST, die met amper 2.000€ extra ook het overwegen waard blijft. Voor de exclusiviteit moet je het niet meer doen, want de Adam gaat als zoete broodjes over de toonbank. En dat is misschien nog het grootste probleem van deze snelle Opel, hij komt wat laat. Het nieuwe is al wat van de Adam af, terwijl een Fiesta ST inmiddels de tijd heeft gekregen om onsterfelijk te worden. Maar voor zij die de eindeloze lofzang rond de Fiesta ST vervelend vinden, zijn er dus andere (sportieve) wegen te bewandelen. Als je app je tenminste niet in de steek laat.
[Foto’s: Bert Claes]
OPEL Adam S
Plus | Min |
+ De Adam waar we op zaten te wachten | – Heeft te lang op zich laten wachten |
Weggecijferd
Motor | 1.4 viercilinder-turbobenzine |
Aandrijving | Voorwielen |
Overbrenging | 6-bak, manueel |
Vermogen | 150 pk bij 4.900 – 5.500 tpm |
Koppel | 220 Nm bij 2.750 – 4.500 tpm |
Gewicht | 1.086 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 8,5 s |
Topsnelheid | 210 km/h |
Gem. testverbruik | 8,2l / 100km |
C02-uitstoot | 139g / km |
Vanaf prijs | 18.995 euro |
Verdict