Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie op het Autosalon in Paleis 4 langs de Opel-stand passeert zal er onder andere de GT X Experimental Concept treffen. Een stijlstudie die de stilistische en filosofische toekomst van de Blitz verpersoonlijkt.

DRIVR mocht de GT X Experimental alvast eens van naderbij bekijken. Op het eerste zicht is de GT X vrij voorspelbaar als concept car anno 2019. Denk aan een SUV-achtige met suicide doors, vier individuele stoelen, een elektrische aandrijflijn en grote displays. Maar we vonden ook vijf goed verborgen easter eggs die weliswaar niet meteen het eerst volgende productiemodel zullen halen, maar daarom niet minder fascinerend zijn.

2019_opel_gt_x_experimental_concept_09

>2019_opel_gt_x_experimental_concept_112019_opel_gt_x_experimental_concept_10

1) Verborgen ventilatieopening

2019_opel_gt_x_experimental_concept_13

Verticaal opende ventilatieopeningen zijn heus niet nieuw maar zeker niet meer van deze tijd. Auto’s zoals de originele Defender, XK120 of zelfs vooroorlogse Bugatti’s hadden ze vaak, maar sinds de introductie van moderne HVAC-systemen zijn ze zo goed als overbodig geworden. Daarom is het des te opvallender dat de GT X Experimental over zo’n feature beschikt. Wie goed kijkt zal onder de ver naar achteren doorlopende voorruit een kleine opening zien over de breedte van de auto die op commando naar beneden kan om zo directe buitenlucht naar binnen te brengen. Niet meteen iets voor de Brusselse tunnels maar op een zomerse dag te midden de Ardeense bossen kan al eens van pas komen.

2) Centrerend logo in het stuur

2019_opel_gt_x_experimental_concept_16

Eentje in de categorie ‘pure gimmick’ en ‘compleet overbodig’ maar daarom niet minder leuk. Het ideetje kennen we al van de centrerende wiellogo’s op moderne Rolls-Royces, maar nu heeft ook deze GT X Experimental heeft zo’n feature. Niet via fysieke gewichtjes maar via gyroscopen die het logo in het stuur onder alle omstandigheden horizontaal houden.

3) Trackingcamera die je stoel automatisch positioneert

2019_opel_gt_x_experimental_concept_15

Niets zo vervelend als in je/een auto stappen en de stoel op de juiste plaats en houding moeten positioneren. Daar heeft Opel nu iets op gevonden. Een op de stuurkolom gemonteerde camera analyseert iedere bestuurder bij het instappen op zijn lengte waarna de stoel automatisch in de juiste positie wordt gezet. Handig, zonder meer.

4) Draagbare bluetoothspeakers in de stoelen

2019_opel_gt_x_experimental_concept_06

Draagbare bluetoothspeakers zijn anno 2019 niet meer weg te denken en daar maakt de GT X Experimental handig gebruik van. Daarom zit er in elk van de stoelen een verwijderbare speaker gemonteerd die tijdens het rijden deel uitmaakt van de geluidsinstallatie en gelijk wordt opgeladen, maar daarna dus ook onderweg kan worden gebruikt.

5) Camera’s als zijspiegels, inclusief motion tracking

2019_opel_gt_x_experimental_concept_04

2019_opel_gt_x_experimental_concept_102019_opel_gt_x_experimental_concept_08

Camera’s als vervanging voor klassieke zijspiegels zijn aan hun opmars bezig. Zo kan je de kleinoden als bestellen op de elektrische Audi E-Tron. Enerzijds maken ze komaf met één van de meest voorkomende schadegevallen, anderzijds zijn ze ook aerodynamisch een stuk efficiënter. Toch roept de technologie ook vragen op. Zo is het, in tegenstelling tot bij een klassieke spiegel, niet mogelijk om je beeldhoek te veranderen door zelf van positie te veranderen. Iets waar motion tracking-technologie hulp bij kan bieden door de kijkhoek van de camera te veranderen afhankelijk van de positie van de ogen van de bestuurder.