Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is meteen ook het slotstuk van de huidige generatie RS6 Avant (C7). Beter gekend als het Zwitsers zakmes onder de performancebreaks.

2018_audi_rs6_avant_performace_nogaro_edition-1

Al van bij zijn debuut in 2013 werd de RS6 alom geprezen vanwege zijn unieke combinatie van prestaties, looks, comfort en ruimte. Ruimte en quattro-vierwielaandrijving die intussen synoniem waren geworden met het Avant-model. Audi schrapte daarom ook de klassieke vierdeursmodel, waardoor de RS6 er enkel nog als extra praktische versie was.

In 2015 kreeg het model nog een (pk) update in de vorm van de RS6 Avant Performance waardoor de bi-turbo 4.0-liter V8 er plots 605 pk uitperste. Lange tijd stond de RS6 daarmee aan de kop van het genre. Maar sinds de komst van de 612 pk sterke Mercedes E63 S AMG 4Matic speelt de RS6 nu tweede viool.

2018_audi_rs6_avant_performace_nogaro_edition-9

2018_audi_rs6_avant_performace_nogaro_edition-52018_audi_rs6_avant_performace_nogaro_edition-7

Aangezien de nieuwe A6 zich dit jaar aandringt, en er dus ook een nieuwe RS6 komt, zijn de laatste dagen van de huidige generatie C7 stilaan geteld. Gelukkig zwaait Audi het model nu af op passende wijze, met de RS6 Avant Performance Edition.

Nogaro doet vast een belletje rinkelen want het verwijst naar de specifieke blauwe buitenkleur van de eerste Audi RS Avant, de RS2 (1994). Ook al heette de buitenkleur in de oorspronkelijke RS2-brochure gewoon ‘RS blauw’. Lichtjes verwarrend. Maar intussen is het blauw synoniem geworden met het woord ‘Nogaro’, vernoemd naar het Nogaro-circuit in Zuid-Frankrijk. Ben je echter minder tuk op het felblauwe kleurtje dan spuit Audi Sport de Nogaro Edition ook nog in een wat anoniemer donkergrijs.

audi-rs2-avant

Audi RS2 Avant (1994-1995)

Nog los van het specifieke buitenkleurtje, dat zich bij voorkeur ook in het interieur herhaalt, krijgt de Nogaro Edition nog heel wat andere toeters en bellen zoals vele gloss zwarte accenten, standaard 21-duims-velgen met banden formaat 285/30 en een titanium RS-uitlaat.

Voor de motorische aanpassingen gingen de Duitsers opvallend genoeg te rade bij de specialisten van ABT Sportsline. Hoewel de VAG-tuner geen onderdeel uitmaakt van Audi, werken de twee al langer samen. Bijvoorbeeld in de Formule E waar Audi met de hulp van ABT dit jaar voor het eerst aan de start komt van het elektrisch racekampioenschap. Dankzij de hulp van ABT produceert de geblazen 4.0-liter V8 nu 705 pk en 880 Nm koppel, tegenover de 605 pk en 700 Nm van het reguliere Performance-model. Daarmee spurt de Avant in 3,2 s naar de 100 km/h en naar een (onbegrensde) top van maar liefst 320 km/h.

2018_audi_rs6_avant_performace_nogaro_edition-4

2018_audi_rs6_avant_performace_nogaro_edition-82018_audi_rs6_avant_performace_nogaro_edition-6

Audi bouwt slechts 150 exemplaren van de bijzondere Nogaro-edition. Elk met een prijskaartje van minimum 124.200 euro. Of 130.000 euro voor wanneer je er eentje met de blauwe interieuraccenten wil.