Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Afgelopen vrijdag in Amsterdam maakte Mercedes de nieuwe en vierde generatie A-klasse (W177) wereldkundig. Samen met de introductie van de brave burgerversie gaf Mercedes er officieus ook de eerste details over de opvolger(s) van de gepeperde A45 AMG.

2018_mercedes_a_klasse-13

De vele details komen rechtstreeks van de bron, oftewel AMG-opperhoofd Tobias Moers himself. Dat de tweede generatie A45 AMG intern de Predator of het roofdier genoemd wordt, licht alvast een tipje van de sluier over aan wat we ons prestatiegewijs mogen verwachten.

De nieuwe A45 krijgt mechanisch een vertrouwde receptuur middels een dwarsgeplaatste, geblazen 2.0-liter viercilinder die het vermogen bij gripverlies naar alle vier de wielen stuurt via een actieve meerplatenkoppeling. Het vermogen van de krachtige 2.0-liter stijgt bovendien ‘naar meer dan 400 pk’, aldus Moers.

2018_mercedes_a_klasse-10

2018_mercedes_a_klasse-52018_mercedes_a_klasse-2

Daarmee stijgt het specifieke vermogen van de motor naar meer dan 200 pk per liter. En dat terwijl de huidige A45 AMG daarin al de meest extreme productie-auto was. Voor de sprint naar de 100 km/h mikt Moers op een toptijd van niet minder dan 4.0 s. Mede dankzij de introductie van een nieuwe 9-trapsautomaat met dubbele koppeling.

De basis van de wijzigingen aan de M133-motor zijn afkomstig van de nieuwe M260-viercilinder, die op zijn beurt dan weer gebaseerd is op de oudere M270-viercilinder, maar innoveert met een nieuw onderblok en dito cilinderkop. De M133 krijgt een klassieke, door uitlaatgassen aangedreven, twin-scroll turbo. Maar Mercedes/AMG experimenteert intussen ook al met een door elektriciteit (48V) aangedreven exemplaar voor een nog grotere efficiëntie, respons en boost in vermogen.

2018_mercedes_a_klasse-8

2018_mercedes_a_klasse-122018_mercedes_a_klasse-9

Verschillende spyshots van de nieuwe A45 tonen ons dat het model de nieuwe Panamericana-grille krijgt met verticale spijlen die we kennen van de AMG GT, en vier ovalen uitlaatpijpen, beter dan de vierkante, meer ingetogen exemplaren van het huidige model. Tevens hinten de vele testmules naar een adaptieve ophanging met instelbare rijhoogte voor prestaties én veercomfort. Iets wat bij de huidige variant op slecht tarmac wel eens te wensen overlaat.

Door de A45 nog hoger in de markt te duwen qua prestaties – en ongetwijfeld ook prijs – heeft Mercedes de ruimte gecreëerd voor een A45 AMG-light. En die zal er ook komen in de gedaante van de A35 AMG. Een wat meer op comfort gerichte variant met iets meer dan 300 pk die zijn pijlen richt op minder krachtige hot hatches zoals de Volkswagen Golf R of, Seat Leon Cupra, Ford Focus RS of Honda Civic Type R. Ook een nieuwe sedan en andere afgeleiden staan op het programma.

[Bron: Autocar]