Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Audi’s populairste RS-model maakt zich op voor zijn vierde generatie. Dit is de nieuwe RS6 Avant.

Weinig performanceauto’s zijn zo toonaangevend geweest binnen hun genre als de RS6 Avant. De populariteit van de break was zelfs zo sterk dat het reguliere sedanmodel met de vorige generatie C7 zelfs niet meer aangeboden werd. Niet toevallig trekt Audi daarom de lijn door met de nieuwe RS6 die er opnieuw enkel als Avant is.

2020_audi_rs6_avant_02

Uiterlijk sluit het nieuwe model uiteraard nauw aan op de looks van de standaard A6. Maar de neofiet heeft wel opnieuw aan agressie gewonnen tegenover zijn voorganger. Het resultaat is een extreem gespierde break die niettemin bulkt van de unieke features en koetswerkpanelen. Met uitzondering van het dak, de voorste deuren en de kofferklep, zijn alle koetswerkpanelen specifiek voor de RS6.

2020_audi_rs6_avant_11

2020_audi_rs6_avant_192020_audi_rs6_avant_102020_audi_rs6_avant_16

En dat is dan weer het gevolg van de toegenomen afmetingen. Zo werd de RS6 voor- en achteraan maar liefst 80 mm breder en komt hij standaard met 21-duimers (22-duim is optioneel), terwijl de voorste (stalen) remmen maar liefst 420 mm en zelfs 440 mm wanneer je voor de optionele keramische exemplaren kiest. Die laatste zijn wat ons betreft geen overbodige optie daar ze ook nog eens 34 kg (!) van het onafgeveerd schaven.

2020_audi_rs6_avant_14

Een flinke hap gewicht die vermoedelijk geapprecieerd zal worden door de adaptieve en snelheidsafhankelijk luchtvering die het koetswerk automatisch en tot  30 mm lager of hoger kan positioneren. Al kan je ook voor klassieke stalen veren kiezen, gecombineerd met drievoudig instelbare hydraulische dempers (inclusief diagonale hydraulische kanalen voor minder rol- en duikneigingen) dankzij de RS Sport-ophanging, in combinatie met Dynamic Ride Control. Benieuwd welke van de twee als de meer overtuigende combinatie uit de hoek zal komen. Voor het eerst zal ook vierwielsturing op de optielijst staan.

2020_audi_rs6_avant_12

2020_audi_rs6_avant_092020_audi_rs6_avant_152020_audi_rs6_avant_21

Onder de imposante kap van de nieuwe RS6 ligt opnieuw een twin-turbo 4,0-liter TFSI V8 die voor het eerst wordt bijgestaan door een 48V milde-hybridesysteem. Deze perst er nu 600 pk en 800 Nm koppel (tussen 2.050 en 4.500 t/min) uit en accelereert de Avant in 3,6 s naar de honderd en naar een begrensde topsnelheid van 250 km/h. Al kan je die topsnelheid ook optrekken naar 280 km/h (Dynamic Pack) of zelfs 305 km/h via het Dynamic Pack Plus.

2020_audi_rs6_avant_01

De aandrijfkrachten worden via het volledig mechanisch middendifferentieel verdeeld over de voor- en achteras (40/60). Wanneer een wiel doorslipt, gaat er automatisch meer aandrijfkoppel naar de as met meer grip. Zo kan er tot 70 procent naar de voorwielen en tot 85 procent naar de achterwielen gaan. Onder veeleisende omstandigheden wijzigt het quattro-sportdifferentieel van het optionele Dynamic Pack en Dynamic Pack Plus de koppelverdeling tussen de achterwielen om zo de tractie, de stabiliteit en de dynamiek te optimaliseren.

2020_audi_rs6_avant_05

2020_audi_rs6_avant_072020_audi_rs6_avant_082020_audi_rs6_avant_06

Het kleurgamma voor de nieuwe Audi RS 6 Avant telt dertien kleuren, waaronder de twee RS-specifieke tinten Nardo grijs en Sebring zwart met kristaleffect en vijf lakafwerkingen met mat effect. De buitenspiegels zijn standaard uitgevoerd in het zwart, maar zijn als optie verkrijgbaar in koetswerkkleur of mat aluminium. De stijlpacks in mat aluminium, zwart en carbon veranderen de afwerking van de verticale vinnen, de horizontale splitter, de drempelinzetstukken, de dakrails, de ruitframes en de diffuser achteraan.

2020_audi_rs6_avant_17

Als optie bij de stijlpacks in zwart en carbon kunnen de Audi-ringen en RS-logo’s vooraan en achteraan ook in glanzend zwart worden afgewerkt. Het Audi exclusive-gamma biedt nog tal van andere personaliseringsmogelijkheden. De nieuwe Audi RS6 Avant zal in de loop van het eerste kwartaal van 2020 verkrijgbaar zijn. Voor het eerst zal de Avant ook de oversteek maken naar de Verenigde Staten. Ongetwijfeld een gevolg van de toegenomen populariteit van performancebreaks. Niet in het minst Mercedes’ E63 AMG.