Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op 6 april aanstaande stopt de productie van de Focus RS zoals we hem momenteel kennen. Ford zwaait de vierwielaangedreven hot hatch nu af met een op 50 exemplaren gelimiteerde Focus RS Heritage Edition. Alle 50 zijn uitsluitend bestemd voor het Verenigd Koninkrijk. Of we dat jammer moeten vinden?

2018_ford_focus_rs_heritage_edition_01

Tenzij je echt wild bent van zijn specifieke Escort RS ‘Tief Orange‘ buitenkleurtje, niet echt. Het meest belangrijke verschil met een reguliere – full option – RS, inclusief het mechanisch Quaife-sperdifferentieel, zit hem vooral in een standaard FPM375 Mountune ECU-tune die het vermogen met 25 pk en 40 Nm opkietelt tot respectievelijk 375 en 510 eenheden. Een upgrade die tot nader order ook voor iedere andere MK3 RS beschikbaar is en waarmee – belangrijker – ook de fabrieksgarantie in tact blijft.

2018_ford_focus_rs_heritage_edition_02

Andere verschillen zijn de standaard zwarte velgen, spiegelkappen en spoiler en de muisgrijze remklauwen. Ford bouwt slechts 50 exemplaren van de Focus RS Heritage Edition, elk voorzien van een specifiek typeplaatje en dus enkel voor de Britse markt. Prijskaartje? Zo’n 39.895 pond. Of zo’n 3.000 pond meer dan de gewone RS met mechanische sper.