Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We overdrijven niet als we zeggen dat de nieuwe Fiësta ST een van de meest verwachte DRIVRs is van 2018. En daar zit zijn voorganger zeker voor iets tussen. Want net toen iedereen dacht dat de echt plezante junior hot hatch met uitsterven bedreigd was, dropte Ford een bommetje van bescheiden formaat maar met grote weerslag op het complete genre.

Zo herinneren we ons nog de internationale perslancering op en rond de Route Napoleon (N85), nabij Grasse, Frankrijk, als de dag van gisteren. Maar ook bij ons schitterde de ST als een van de leukste auto’s op de markt met een gretige motor en een chassis dat bovengemiddeld hoog boven dat van de reguliere modellen uitsteeg. De nieuwe heeft dus flinke schoenen te vullen.

Fiesta ST Quaife

Terwijl we vol ongeduld wachten op een eerste testbeurt, komt Ford nu met het nieuws dat ook hete Fiësta een optioneel, mechanisch Quaife ATB-sperdifferentieel krijgt (onderdeelnummer QDF63Z voor de geïnteresseerden). De vorige vertrouwde daarvoor nog puur op elektronica, maar de klassieke sper biedt nog steeds heel wat voordelen. Ook al zal ze in dit geval samenwerken mét de elektronica voor geoptimaliseerde Torque Vectoring Control. Alles samen moet dat zorgen voor nog meer tractie, nog minder onderstuur en nog meer stabiliteit.

Fiesta ST Quaife

Verder geeft Ford nog mee dat de ST standaard Launch Control krijgt, net als een achterophanging met ‘Force Vectoring Springs’. Het vervangt de meer traditionele ‘Watt’s Linkage’, die de nadelen van een starre as helpt te counteren, en zou de laterale stijfheid moeten verbeteren, wat dan ook weer positieve gevolgen heeft bij het insturen. Dat de setup ook nog eens 10 kg lichter is, is mooi meegenomen.

We kijken dus nu al reikhalzend uit naar een eerste test.