Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bij een nieuwe website horen nieuwe rubrieken. ‘Buiten de Rijlijn’ is er zo één, die we jullie voortaan elke zaterdag presenteren.

In Buiten de Rijlijn vind je uitzonderlijk geen content van het DRIVR-team, maar externe URL’s die ons tijdens de week zijn opgevallen. Omdat ze mooi lezen, of er knap uitzien. Omdat we ze met jullie willen delen, maar liefst in hun originele vorm. En vooral omdat de boog niet altijd gespannen kan staan en er ook eens iets anders als pure autocontent op DRIVR mag verschijnen.

KARL MUTH, JAGUARS AND LIONS – THE SMOKING TIRE

Karl MuthKarl Muth liet zich voor het eerst opmerken in DRIVR-middens met de passage van zijn unieke Jaguar XJ8L in the One Take YouTube-serie van Matt Farah. Het vergt nu eenmaal een bijzonder persoon om een XJ8L te voorzien van bespoke 575 pk sterke atmosferische LS3 V8, gekoppeld aan een handgeschakelde T56-zesbak met gated shifter. Nu is Muth terug in Farah’s podcast en krijgen we extra achtergrondinformatie over zijn persoon, zijn voorgeschiedenis en zijn voorliefde voor de Lotus Exige en Porsche GT3.

– Pieter Ameye, Coördinator

NATURE AQUARIUM BY TAKASHI AMANO – ADANA

Ik ben opgegroeid met een knoert van een tropisch aquarium in huis, en het idee om er zelf ooit aan te beginnen is nooit ver weg geweest. Hoewel het er nog niet van gekomen is, weet ik toch perfect waar ik mijn inspiratie zou moeten gaan halen. De minimalistische ontwerpen van Takashi Amano zijn recreaties van natuurlijke landschappen, die de beste man eerst eigenhandig op de gevoelige plaat ging vastleggen. Zijn passie voor de fotografie gaat nog veel verder, want naast het inrichten van aquaria, is Amano ook een regelrechte krak in het fotograferen van zijn eigen onderwaterwerelden.

– Bert Claes, Fotograaf

BRUGGEN ZONDER SCHOKKEN – EOS WETENSCHAP

Zoals zo velen erger ik mij mateloos aan de 90 km/h limiet op het viaduct van Gentbrugge (E17). De reden voor de verlaagde snelheid is de lawaaihinder die ontstaat door de slechte uitzettingsvoegen. Een toonbeeld van onbekwame bouwkundige ingenieurs, sjoemelende aannemers of een gevolg van onze aanbestedingspolitiek, wie zal het zeggen? De Oostenrijkse ingenieurs van de universiteit van Wenen, hebben alvast een alternatief ontwikkeld voor dergelijke dilatatievoegen. Het wordt momenteel getest op een brug tussen Wenen en Brno.

– Freek Temse, Freelancer

WHY PANTS HAVE A TEENY TINY POCKET – INSIDER

Heerlijk toch, hoe je soms na jaren – wat zeg ik: decennia – ontdekt dat iets toch anders bedoeld was dan je gedacht had. Zo ging ik er, samen met vele anderen, van uit dat het extra zakje in een jeans voor kleingeld dient. Vandaar ook de naam: pocket change. Maar dat blijkt dus niet het geval. Vroege jeansverwerkers zoals Levi’s naaiden het extra zakje in hun broeken om een ander item in op te bergen dat ons hier bij DRIVR na aan het hart ligt, namelijk een horloge. Geen polshorloge natuurlijk, maar de voorganger ervan zoals in dit artikel beschreven staat.

– Ken Divjak, Redacteur

LEWIS WATERMAN – UITVINDER VAN DE MODERNE VULPEN

Lewis WatermanIs een balpen te gewoon, dan grijpen we algauw naar een vulpen om de nodige inkt te laten vloeien. Al is dat iets wat nog maar een 150 jaar het geval is – toch als we het hebben over moderne exemplaren die zelf hun inktvoorraad herbergen. Het verhaal wil dat de New Yorker Lewis Waterman een belangrijk contract ontliep doordat zijn pen lekte. Reden genoeg voor Waterman om zelf een vulpen te ontwikkelen. Daarbij maakte hij handig gebruik van het capillaire principe en de zwaartekracht. Door een gereguleerde luchttoevoer ontstaat er een gecontroleerde stroom aan inkt. Sta daar maar eens bij stil de volgende keer dat je een vulpen ter hand neemt.

– Koen De Beer, Freelancer

HAD DE TITANIC GERED KUNNEN WORDEN? – THE SUN

titanic
David Blair, tweede officier op de RMS Titanic, werd op het laatste ogenblik vervangen door een meer ervaren zeeman. Bij die vervanging vergat Blair de sleutel van een kastje terug te geven, waarvan nu blijkt dat het de ondergang van het onzinkbaar geachte schip had kunnen voorkomen. In dat kastje lag namelijk de verrekijker die gebruikt werd in het kraaiennest. De sleutel werd op een veiling voor ruim 100.000 euro verkocht aan een Chinese verzamelaar.

– Dieter Verschaeve, Freelancer