Renault viert dit jaar zijn 120e verjaardag en heeft daarom zijn (foto)archieven nog eens opengesteld. Daarin heel wat pareltjes met alles van het eerste model van Louis Renault, de voiturette Type A uit 1898, tot en met de Avantime uit 2001, die letterlijk en figuurlijk zijn tijd vooruit was. Doorheen zijn 120-jarige geschiedenis heeft de Franse constructeur naar eigen zeggen drie levens gehad. Dat van de oprichter (1898-1944), dat van de nationale regie (1945-1995) en dat van Renault SA (1995 tot vandaag).
Stijf buizenchassis
Alles begint bij een jonge Louis Renault die gebeten was door mechaniek. In een loods op het familiedomein in Boulogne-sur-Seine, vlakbij Parijs, bouwde hij zijn eigen auto. Met het optimisme van een prille twintiger ontwierp hij een wagen die sterk verschilde van andere auto’s uit die tijd. Zijn intuïtie zette hem aan om te kiezen voor een licht en stijf buizenchassis, waarop de kleine De Dion-motor van 1,75 pk rustte.
Met zijn technische inzicht ontwikkelde hij een uiterst innovatieve transmissie die diverse vondsten uit die tijd combineerde. Hij liet de klassieke systemen met kettingen en riemen voor wat ze waren en ging voor een gelede cardanas met differentieel. Maar met zijn passie voor techniek opteerde hij uiteindelijk voor een drieversnellingsbak waarvan het laatste tandwiel rechtstreeks in verbinding stond met de achterwielen.
Zijn werk bracht een revolutie teweeg op het gebied van transmissies en resulteerde in een kleine en lichte auto die perfect aangepast was aan zijn lichte motor. De voiturette Renault Type A zag het levenslicht.
Steilste straat van Parijs
Alleen moest Renault nog klanten vinden om zijn passie mee te delen. Op kerstavond 1898 besloot Renault met zijn voiturette naar Montmartre te rijden, via de rue Lepic, de steilste straat van Parijs. De talloze toeschouwers vierden het exploot als een zege die een sportieve uitdaging en zin voor innovatie verenigde.
De prestatie bezegelde de geboorte van het automerk Renault want de klim resulteerde onmiddellijk in de eerste bestellingen: twaalf exemplaren, met aanbetaling. En dat terwijl Renault nog geen fabriek en zelfs geen onderneming had. Die werd korte tijd later opgericht en legde de basis voor een uitzonderlijk industrieel avontuur. De rest is geschiedenis.