Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Groupe Renault heeft zopas een besparingsplan bekend gemaakt waarin het over een periode van 3 jaar zo’n 2 miljard euro besparen wil. Daarin wordt flink gesnoeid in geplande investeringen en uitbreidingen, personeel en algemene en marketingkosten. Al is er ook goed nieuws, want de Alpine-fabriek in Dieppe blijft voorlopig bestaan.

Open reflection on the reconversion of the Dieppe plant at the end of the production of the Alpine A110“. Meer woorden heeft het perscommuniqué niet over voor wat betreft Alpine. Eerder deze week waren er geruchten dat Renault de A110 zou schrappen wegens een te grote kost per unit. Maar Renaults sportieve vlaggenschip krijgt dus voorlopig respijt.

Waar Alpine met de relance van de A110 grote plannen had voor een uitgebreid gamma met onder andere een SUV, lijkt het er nu op dat het bij de A110 blijven zal. Hoe de toekomst er na de kleine coupé uitziet is minder duidelijk. De kans dat de berlinette een opvolger krijgt is met andere woorden gering.

2020_renault_megane_rs_01

Minder goed nieuws is er voor de werknemers van Renault in het algemeen. Zo zal de groep over de komende 3 jaar 14.600 posities schrappen (op een totaal van 180.000), waarvan 4.600 posities in Frankrijk. Naakte ontslagen zouden evenwel vermeden worden. Onder andere door vrijwillige vertrekken, interne mobiliteit en natuurlijke afvloeiingen. Tevens zullen voorziene investeringen en uitbreidingen in tal van fabrieken, in zowel Frankrijk als daarbuiten, worden teruggeschroefd.

Momenteel wordt nog onderzocht of er ook effectief fabrieken zullen moeten sluiten. Maar die piste ligt politiek gezien sowieso moeilijk aangezien de Franse staat nog steeds aandeelhouder is en op het punt staat een lening van 5 miljard euro toe te kennen aan het bedrijf. Met de grootschalige herstructurering wil Renault meer dan 2 miljard euro per jaar besparen. Zo hoopt het tegen 2023 terug rendabel te zijn.

MEER LEZEN

Wintertest: Renault Mégane RS Trophy R (2019)

Renault E-Plein Air doet verlangen naar de Côte d’Azur

Tweede Test: Alpine A110 Légende (2019)