Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De twee firma’s hebben evenwel geen verdere plannen met de unieke GT-R50 by Italdesign.

Nissan viert dit jaar 50 jaar GT-R en dat moet uiteraard op passende wijze in de verf gezet worden. De Japanners trakteren zichzelf daarvoor op een passend cadeau in de vorm van de GT-R50 by Italdesign. Het Italiaanse designhuis, ooit opgericht door Giorgetto Giugiaro, en sinds 2010 in handen van VAG, viert dit jaar eveneens zijn 50e verjaardag, en was dus de gedroomde partner voor dit unieke project.

Nissan GTR50

Nissan GTR50Nissan GTR50

Niet dat de Italianen voor de unieke lijnen van de GT-R50 garant stonden. Die taak was voorbehouden voor Nissan Design Europe en Nissan Design America, waarna Italdesign de taak op zich heeft genomen om het concept te engineeren en realiseren. Basis voor de GT-R50 was de standaard R35 GT-R Nismo met daarover het nieuwe koetswerk dat in zekere zin een karikatuur is van de huidige GT-R. Tal van goudkleurig details moeten dan weer het jubileum onderstrepen. Andere knappe details zijn de 3D LED-lichten, zowel voor als achteraan, en de actieve achtervleugel die zonder twijfel het meest in het oog springt.

Nissan GTR50

Nissan GTR50Nissan GTR50

De GTR-50 werd 54 mm lager en kreeg een meer aflopende daklijn, maar voor de rest blijft het concept trouw aan de dimensie van het origineel. Onder de motorkap geen standaard Nismo-motor maar de ultieme evolutie van de VR38DETT in de vorm van de 720 pk en 780 Nm sterke GT3-motor. En ook de rest van de aandrijflijn werd opgewaardeerd naar GT3-standaarden met sterkere koppelingen, assen en differentiëlen. Stalen Brembo’s, Bilstein DampTronic-dempers en unieke velgen getooid in Michelin Pilot Super Sports (255/35 R21 voor, 285/30 R21 achter) zorgen tenslotte voor de rest van de meest belangrijke wijzigingen.

Nissan GTR50

Hoewel deze GT-R50 smeekt om een productie in beperkte oplage heeft Nissan momenteel geen plannen om meer dan één exemplaar van de unieke GT-R te bouwen. Maar zeg nooit nooit. Het zou immers niet de eerste keer zijn dat Nissan toegeeft aan de vraag van enkele gefortuneerde petrolheads. Zo bouwden ze eerder al een handvol exemplaren van de knotsgekke Juke-R.