Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
XCL7MjekyHQ

Voor wie nog niet helemaal wakker zou zijn presenteren we jullie vanaf heden op iedere vrijdag een stevig shot puur octaan. Met deze week de Nissan R90CK Group C Le Mans-racer.

We moeten terug naar de vorige eeuw, en 1989 om precies te zijn, wanneer Nissan in samenwerking met Lola de R89C lanceert. De voorganger van de technische geëvolueerde R90 participeerde in het World Sportscar Championship en in het All Japan Sports Prototype Championship (JSPC). Voor 1990 had Nissan echter andere plannen. Zo zou het twee versies van Group C bolide bouwen. Enerzijds de R90CK, gebouwd door Nissan Motorsport Europe, en nog steeds in samenwerking met Lola, en anderzijds de R90CP, gebouwd door Nissan Japan. Speciaal voor het JSPC.

Tot 1.000 pk

De R90 die we hier in actie te zien krijgen is dus een ‘Europese’ variant (chassisnummer R90C/6 om precies te zijn) en wordt aangedreven door een 3,5-liter twin-turbo V8 van Nissan-makelij met codenaam VRH35Z. Goed voor een vermogen van tussen 800 en 1.000 pk bij 7.600 tpm in kwalificatietrim. Those were the days…

MEER LEZEN

Wanneer een moderne WRC-piloot achter het stuur van een Group B kruipt

Animatiefilm: Le Mans 1955, Deadly Competition

Le Mans 2020 verschoven naar 19 en 20 september