Het e-tron stukje licht al een tip van de sluier want de PB18 is – uiteraard – elektrisch.
Dat het tij snel kan keren bewijst deze PB18 e-tron concept. Want terwijl Audi in een nog niet zo ver verleden met R8 prototype met geblazen V12 dieselmotor zeulde, is er van zelfontbranders intussen nauwelijks sprake meer. En ook klassieke verbrandingsmotoren zijn het vermelden niet mer waard. De kans dat de opvolger van de R8 – als die er al komt – puur elektrisch wordt, is dus vrij groot.
De PB18 e-tron, vernoemd naar Pebble Beach en de R18 e-tron LMP1-racer (die cynisch genoeg wel nog een dieselmotor had als onderdeel van zijn hybride aandrijflijn), werd ontworpen in Audi’s designstudio in Malibu en neemt stijlelementen over van de Audi Aicon uit 2017. Het chassis is bovendien in grote mate gedeeld met de voormalige LMP-racer, waardoor ook zijn centrale zitpositie overgenomen is.
De Shooting Brake is laag en breed (LxBxH: 4,53 x 2,00 x 1,15 meter) en heeft een bagageruimte van 470 liter. Precies in het midden van het blikveld van de bestuurder bevindt zich een transparant OLED-scherm dat onder meer de ideale lijn op het circuit kan aangeven.
De Audi PB18 e-tron heeft twee elektromotoren voor de achteras (gezamenlijk 350 kW) en één voor de vooras (150 kW). Het gecombineerd vermogen bedraagt 500 kW (680 pk) en met de boostfunctie is tijdelijk zelfs 570 kW (775 pk) beschikbaar. Samen met het systeemkoppel van 830 Nm resulteert dat in een sprint van 0-100 km/u in ruim 2 seconden.
De PB18 e-tron maakt gebruik van de nieuwste accutechnologie via een relatief lichte solid-state batterij. De batterij heeft een capaciteit van 95 kWh en maakt een actieradius van ruim 500 km (WLTP) mogelijk. Met 800 Volt-laden, waar de PB18 e-tron geschikt voor is, duurt een complete laadcyclus slechts 15 minuten. Audi Wireless Charging (draadloos laden via inductie) is ook mogelijk.
Voorlopig heeft Audi geen productieplannen met deze PB18 e-tron. Maar de kans is groot dat heel wat toekomstige Audi’s fel beïnvloed zullen worden door deze concept.