Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De snelste V12 Lamborghini is niet langer de Aventador Super Veloce, maar de Aventador Super Veloce Jota (SVJ).

Die Jota verwijst uiteraard naar de Miura Jota, een race-afgeleide die vernoemd werd naar de FIA’s Annexe J-regulatie waarnaar de auto gebouwd zou worden. Of Lamborghini met de Aventador SVJ gaat racen is nog maar de vraag. Maar de 770 pk (bij 8.500 tpm) sterke stier mag zich ondertussen wel de snelste productieauto op de Nürburgring Nordschleife heten met een geclaimde recordtijd van 6:44.97. Mede dankzij speciaal ontworpen Pirelli P Zero Corsa’s. Optioneel zijn er ook nog straatlegale Pirelli P Zero Trofeo R’s beschikbaar.

2018_lamborghini_aventador_svj_lp770

De waanzinnige rondetijd heeft de SVJ niet alleen te danken aan zijn piloot Marco Mapelli, maar ook aan zijn fel verbeterde actieve ALA-aerodynamica (Aerodinamica Lamborghini Attiva) van de tweede generatie met tot 30% meer downforce, stijvere veren, dempers en anti-rol stangen en een licht herziene vierwielaandrijving die 3% meer koppel naar achteren stuurt. Ook de actieve vierwielsturing werd aangepast, net als de 7-traps gerobotiseerde versnellingsbak die bij de Italianen nog steeds als Independent Shifting Rod (ISR) door het leven gaat.

2018_lamborghini_aventador_svj_lp770

Opmerkelijk is nog dat de Aventador SVJ niet noodzakelijk veel lichter geworden is. Wel kreeg de 6,5-liter V12 een nieuwe krachtkuur. Onder andere dankzij een herzien inlaatsysteem, titanium inlaatkleppen en nieuwe, kortere uitlaat voor minder tegendruk. Die uitlaat zit net als bij de Huracan Performante hoger gemonteerd voor een betere luchtstroom onder de auto en een efficiëntere diffuser in het bijzonder.

2018_lamborghini_aventador_svj_lp770

2018_lamborghini_aventador_svj_lp7702018_lamborghini_aventador_svj_lp770

Lamborghini zal 963 Aventador SVJ’s bouwen waarvan 63 ’63 Special Edition’-exemplaren die verwijzen naar het geboortejaar van Automobili Lamborghini. Hoeveel de SE zal kosten weten we niet. Wel dat de standaard SVJ voor opties en zonder taksen minstens 349.116 kost. Al valt dat cru gesteld best mee voor wat nog steeds de laatste nieuwe supercar is met een atmosferische V12 middenmotor.

2018_lamborghini_aventador_svj_lp770

2018_lamborghini_aventador_svj_lp770

2018_lamborghini_aventador_svj_lp770

2018_lamborghini_aventador_svj_lp7702018_lamborghini_aventador_svj_lp770

2018_lamborghini_aventador_svj_lp770

2018_lamborghini_aventador_svj_lp770