CEO Oliver Blume bevestigt het vermoeden: Diesels horen bij Porsche definitief tot het verleden.
Terwijl sommigen dachten dat het schrappen van de diesel Macan en Panamera een tijdelijke maatregel zou zijn, bleef het angstvallig stil rond een herintroductie. Maar ook met de tussentijdse facelift van de Macan werd er met geen woord over gerept. Volgens CEO Oliver Blume heeft de dieselmotor intussen geen toekomst meer bij Porsche. In ruil wil het volop inzetten op hybride- en puur elektrische modellen zoals de nakende Taycan.
‘Porsche wil die dieseltechnologie niet demoniseren, en het is en blijft een belangrijke aandrijvingstechnologie, maar als sportwagenbouwer zouden we onze toekomst graag zonder diesels zien’, aldus Blume. Die er nog aan toevoegt dat huidige klanten met een diesel-Porsche zich geen zorgen hoeven te maken over de toekomt. De modellen blijven de volledige ondersteuning krijgen bij de dealer.
Hoewel de beslissing erg nobel lijkt voor een sportwagenbouwer als Porsche, heeft ze ook verstrekkende gevolgen. Het aandeel diesels in het gamma Macan en Panamera (en bij uitbreiding ook Cayenne) bedroeg jaarlijks toch zo’n 15% van de verkopen, of zo’n 40.000 units. Daar tegenover staat dan weer dat Porsches nooit zelf een dieselmotor heeft moeten ontwikkelen. Het waren tenslotte Audi/VW units, waardoor de gemaakte investeringen beperkt zijn gebleven.