Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als je de nieuwe top down-benadering van de Duitse constructeurs wilt eren, dan kan je maar beter de nodige modellen aan de top installeren. Dat moet ongeveer de gedachtegang van Audi zijn, dat na de A7 en de A8 nu ook een Q8 op de markt brengt: het gestileerde broertje van de forse Q7.

Dat je diens (optionele) kofferzitjes moet opgeven voor de lagere daklijn van de Q8, dat zal de kopers van dergelijke über-crossovers een zorg wezen. Dus zonder verder oponthoud: de eerste testnotities van de nieuwe Q8 met 50 TDI-motorisering.

Audi Q8

Is dit de conventionele versie van de volelektrische e-tron die net gelanceerd is?

We zien waar de verwarring van komt, maar neen: het zijn twee totaal verschillende modellen. De vormtaal is weliswaar gelijkaardig, onder de huid zijn er nauwelijks gelijkenissen. De Q8 is in de eerste plats een afgeleide van de Q7 die de rol van de klassiekere SUV opneemt.

Audi Q8

In ruil moet je zoals gezegd wat hoofdruimte en koffervolume opgeven, maar dan krijg je wel een crossover die een stuk beter smoelt. Of moet dan ‘poept’ zijn? Het gros van de aandacht blijkt immers naar de achterkant te gaan, die geen beetje naar de Audi-ontwerpstudies van weleer knipoogt. Met succes, overigens.

En aan de binnenkant?

Daar is het B&0-business as usual, met de onderhand ingeburgerde touchscreens voor de verluchting onderaan en al het andere erboven. De gekende MMI-knop is wel verdwenen, omdat je nu rechtstreeks op het scherm mag schrijven beter dan op de bovenkant van een draaiknop. De glaspartijen blijven evenwel (te) glad om al rijdend te bedienen, maar het feit dat ze nu magischerwijs onder je vinger klikken maakt het gebruik weer wat veiliger.

Audi Q8

2018_audi_q8_suv_172018_audi_q8_suv_12-2

Je moet er alleen tegen kunnen dat de schermen snel vettig worden, wat zeker in het zonlicht slordig oogt. Verder is deze boordplank zo modern als ze anno 2018 komen, zij het een tikkeltje minder stevig dan de Audi-interieurs van weleer.

Genoeg gelounged, op naar de Autobahn.

Daar zeg je het, de Autobahn. Een plek waar de Q8 zich kiplekker voelt, zeker met de voorlopig ‘zwaarste’ motor onder de kap: een 3,0 liter grote ‘50’ TDI met 286 paarden. Ideaal om het plebs te laten denken dat je met een 5,0-liter onderweg bent, ofschoon die al lang niet meer bestaat.

Audi Q8

Gelukkig kom je met twee liter minder niets tekort. De V6 TDI blijft een heerlijke motor om kilometers mee te malen, met meer dan genoeg koppel om straffe prestaties neer te zetten. Wel heeft de automatische achtbak soms wat reactietijd nodig, bijvoorbeeld om snel terug te schakelen of vlot aan te zetten. Eenmaal de juiste versnelling erin hangt, geht die Post richtig ab. En dat ondanks 2,2 ton gewicht oftewel 150 kilo meer dan een vergelijkbare Q7, te wijten aan een nog stevigere structuur, wat extra rijhulpsystemen en een 48-voltsysteem dat het verbruikt helpt drukken.

En als er toch eens een op- of afrit aan te pas komt?

Daar maskeert de Q8 zijn forse massa uitstekend, net zoals het ontwerp dat voor de dimensies doet. Jaag de über-Q evenwel over een slingerende steenweg en je moet goed opletten om niet buiten de lijntjes te kleuren, zo breed voelt het gevaarte vanachter het zwijgzame stuur aan.

2018_audi_q8_suv_01

Maar desalniettemin: mits voldoende ruimte mag je de Q8 best eens bij zijn kraag pakken. Een behandeling die hij zich trouwens prima laat gevallen, mede dankzij de gemonteerde S-addenda op ons testexemplaar – waaronder ronduit monstrueuze 22-duimers met een Conticontact6-opschrift. Combineer die sportbanden met quattro-vierwielaandrijving en je moet al echt de hooligan uithangen om de Q8 uit zijn comfortzone te halen. Vierwielsturing (waarover meer in een volgend testverslag over de nieuwe A6 Avant) kan maar is geen must, zeker gezien de roeping van dit exemplaar vooral op bredere banen ligt.

Streep onder de rekening?

De Audi Q8 is groot, maar niet ruim. Hij is ook snel, maar niet uitgesproken sportief. Wat hij vooral wil zijn, is een alternatief voor de BMW X6’en en Mercedes GLE Coupé’s van deze wereld. Een ambitie die hij prima vervult door een beter design met nieuwere technologieën te combineren, zowel op het vlak van de rijhulpsystemen als de (milde) elektrificatie van zijn voorlopig eenzame TDI-motor. Eerder een snelle cruiser dan een felle bruiser dus, maar wel eentje die de hoofden om de juiste redenen doet draaien – anders dan zijn Zuid-Duitse concurrenten.

AUDI Q8 (2018)

MOTOR: V6, turbodiesel, CILINDERINHOUD: 2.967 cc, MAX. VERMOGEN: 286 pk (tussen 3.500 – 4.000 tpm), MAX. KOPPEL: 600 Nm (tussen 2.250-3.250 tpm), AFMETINGEN (L/B/H): 4,99/1,99/1,70 m, GEWICHT: 2.220 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving (niet permanent), OPGEGEVEN VERBRUIK: 6,6 l/100 km (172 g CO2/km), BANDEN: 265/55 R19 (rondom), TOPSNELHEID: 245 km/u, 0-100 KM/H: 6,3 s, VANAFPRIJS: 73.080 euro, SCORE: 3,5/5