Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
YsUcDmCmLMg

Of zijn bij Jaguar nu helemaal gek geworden zijn? Allesbehalve.

Hoewel Jaguar nog maar pas een speciale editie van de F-Type heeft gelanceerd, heeft het al een volgende variant klaar. Eentje die jammer genoeg geen productieplannen kent en waarvan er maar twee zijn gebouwd, maar daarom niet minder spectaculair of interessant is. Integendeel zelfs.

Dit jaar is het immers 70 jaar geleden dat het de XK120 op de markt bracht. Een sportieve roadster en later ook coupé die het voor merk voor goed op de kaart zou zetten. Van de XK120 Roadster was er bovendien ook een rallyversie, en laat net ook deze de inspiratie zijn geweest voor een hedendaagse variant waarmee Jaguar’s bijzondere afdeling Special Vechicle Operations (SVO) aan de slag ging.

2018_jaguar_ftype_rally_convertible_07

2018_jaguar_ftype_rally_convertible_20

Als basis werd dus niet voor de technisch interessantere F-Type coupé gekozen, maar voor de open variant. Al even opmerkelijk is dat er voorin geen gesuperchargede zes- of achtcilinder ligt, maar de 300 pk sterke geblazen viercilinder gekoppeld aan een ZF achttrapsautomaat. Naar verluidt omdat het de meest recente versie van de F-Type is. Wel werd de achterwielaangedreven instapper voorzien van het mechanisch sperdifferentieel van de 380 pk sterke V6.

2018_jaguar_ftype_rally_convertible_09

2018_jaguar_ftype_rally_convertible_162018_jaguar_ftype_rally_convertible_18

Deze werd vervolgens hevig aangepast met onder andere een integrale rolkooi, standaard draagarmen maar aangepaste veren (+40 mm extra bodemvrijheid) en dempers van de specialisten van Exe-TC, 16-duims velgen met aangepast schoeisel, krachtigere remmen en extra bodembescherming van voor tot achteren.

2018_jaguar_ftype_rally_convertible_17

2018_jaguar_ftype_rally_convertible_022018_jaguar_ftype_rally_convertible_21

Ook de rest van de wijzigingen zijn volgens het FIA WRC-boekje. Kuipstoelen met harnassen, intercom, extra verlichting, geïntegreerd blussysteem en een hydraulische handrem, het zit er allemaal. Niet meer aanwezig zijn de elektronische waakhonden net als de canvas kap en motortjes om ze open en dicht te doen.

2018_jaguar_ftype_rally_convertible_13

2018_jaguar_ftype_rally_convertible_042018_jaguar_ftype_rally_convertible_19

Volgens SVO zou de F-Type in principe gehomologeerd kunnen worden. Maar omdat de FIA geen open auto’s toelaat en de procedure sowieso erg duur is, heeft SVO niet de moeite genomen. Nochtans had het de auto eventueel wel kunnen aantreden in de R-GT klasse waar momenteel al de Abarth 124 R-GT en enkele Porsche’s GT3 (RS) in aantreden.

2018_jaguar_ftype_rally_convertible_06

Want zoals deze F-Type Rally nog maar eens bewijst is dat de rallywereld niet gebaat is bij opgepompte, vierwielaangedreven winkelkarretjes, maar bij knap gelijnde achterwielaangedreven sportwagens. Die zijn niet noodzakelijk sneller maar een pak interessanter om naar te kijken. En ook achter het stuur valt er ongetwijfeld meer plezier te beleven. Toch?