Begin dit jaar liet Bugatti ‘s werelds eerste 3D geprinte titanium remklauw zien. Nu heeft het bedrijf een filmpje online gezet dat toont waartoe het stukje spitstechnologie in staat is.
3D-printing is bezig aan een gestage opgang waarbij productie op grotere schaal meer en meer voorkomt. Ook de techniek wordt steeds beter waardoor niet alleen de grootte van de onderdelen toenemen maar ook de complexiteit. Bugatti, dat zich graag met spitstechnologie associeert, maakt al langer gebruik van 3D-printing maar kwam dit jaar met een wel heel erg bijzonder stukje techniek.
Het toonde ‘s werelds eerste 3D geprinte titanium remklauw die, uitgezonderd van de kostprijs natuurlijk, op alle vlakken beter presteert dan conventionele klauwen. De 2,9 kg lichte klauw is niet alleen extreem licht, maar ook nog eens extreem krachtig en opgewassen tegen bijzonder hoge temperaturen. Een remklauw bestaat uit 2.213 individuele lagen en het ‘printen’ ervan neemt al gauw 45 uur in beslag, waarna ze op 700 graden Celsius gebakken wordt en nog een resem chemische behandelingen ondergaat. Hoewel de klauw het productiestadium nog niet bereikt heeft, kan het filmpje erop wijzen dat dat binnenkort wel eens het geval zou kunnen zijn.