Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat de toevoeging van Apple CarPlay en Android Auto al niet kan doen.

Hier bij DRIVR zouden we de laatste moeten zijn om een lichte, sportieve tweezitter met middenmotor te bekritiseren vanwege zijn infotainmentsysteem. Maar al van bij zijn lancering in 2017 konden we niet rond het oubollig systeem van de originele A110. Immers 4 jaar geleden voelde de bewuste unit immers al gedateerd aan en deed het afbreuk van wat voor de rest een bijzonder veelzijdige en sportieve nieuwkomer was. Tot op heden kwam Alpine nooit met de oplossing – ook al beschikte Suzuki nochtans over hetzelfde systeem mét CarPlay/Android Auto-integratie. Maar met de komst van de A110 modeljaar 2022 komt daar dus eindelijk verandering in. Huidige eigenaars van een A110 zijn er evenwel aan voor de moeite want het systeem zou volgens ingewijden niet retrofitbaar zijn.

2022_alpine_a110_10

2022_alpine_a110_072022_alpine_a110_082022_alpine_a110_09

Het is een van de vele kleine wijzigingen die Alpine aan het A110-gamme toevoegt naast een nieuwe knop waarmee het centrale aanraakscherm kan uitgeschakeld worden en een nieuwe indeling van het gamma. Deze bestaat vanaf nu uit een 252 pk sterk instapmodel (dat niet langer ‘Pure’ heet) en een luxueuzere GT-versie die net als de extra-sportieve A110 S nu over 300 pk en 340 Nm koppel beschikt. 20 Nm meer dan voorheen – zij het vanaf 2.400 tpm. Zo’n 400 tpm hoger dan voorheen het geval was. Visuele verschillen zijn er dan weer niet of nauwelijks maar dat is gezien de tijdloze interpretatie van de originele A110 allerminst een schande.

2022_alpine_a110_062022_alpine_a110_11

275 km/h

Dé grote nieuwigheid is echter de nieuwe A110 S die voor het eerst verkrijgbaar is met een optioneel aeropack waardoor zijn topsnelheid stijgt naar 275 km/h. De carbon splitter en achtervleugel zorgen daarbij voor extra stabiliteit dankzij een toename van de neerwaartse druk tot maximaal 141 kg. Daarmee schieten de A110 S en A110 GT nu via hun standaard Getrag 7-trapsautomaat met dubbele koppeling in slechts 4,2 s naar de 100 km/h, terwijl de standaard A110 daar 0,3 s langer over doet.

2022_alpine_a110_042022_alpine_a110_022022_alpine_a110_05

2022_alpine_a110_03

Prijzen voor de nieuwe A110 zijn met een vanafprijs van 59.700 euro min of meer in lijn gebleven met die van het uittredend model. Maar de snellere A110 S (vanaf 71.750 euro) ziet wel zaken zoals het voorheen standaard carbon dak naar de optielijst verhuizen (2.470 euro). De nieuwe carbon aerokit dikt dat bedrag bovendien nog eens verder aan met maar liefst 5.450 euro. Gelukkig valt er met een standaard A110 al voldoende plezier te beleven. Zeker nu de dagelijkse bruikbaarheid dankzij het nieuwe infotainment zo mogelijk nog groter is geworden.

Zelf de vernieuwde A110 configureren doe je via deze link.

MEER LEZEN

Renault geeft vorm aan toekomst Alpine

Test: Alpine A110 Légende

MV Agusta laat zich inspireren door Alpine