Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Manthey Racing heeft zichzelf – en 30 uitverkorenen – op het ultieme circuitcadeau getrakteerd. Deze luistert naar de naam 911 GT2 RS Clubsport 25 en is puur circuitspeelgoed voor de meest veeleisende trackdayfanaat.

Wie een Porsche GT3 of GT3 RS nog net niet circuitgeorienteerd genoeg zou vinden klopt snel aan bij het illustere bedrijfje van Olaf Manthey. Toen de Duitser in 1996 met Manthey Racing van start ging had hij de bloeiende toekomst van zijn bedrijf vermoedelijk niet durven dromen. Maar 25 jaar en 7 Nürburgring 24 uur-overwinningen later staat Manthey Racing synoniem met ultieme circuitprestaties – al dan niet in een straatlegaal pakket. Geen wonder dus dat Porsche AG zelf zich in 2013 in het bedrijf inkocht en intussen over 51% van de aandelen beschikt.

GT2RS_25_05

De connectie tussen beide bedrijven is de laatste jaren alleen maar intenser geworden. Zo organiseert Manthey verschillende rijopleidingen voor zowel amateurs als professionele piloten en heeft het zich de laatste jaren ook toegelegd op Nürburgring-ronderecords. Met als voorlopige exponent een 6:38.835 van Lars Kern achter het stuur van 911 GT2 RS met optioneel Manthey Racing pakket. Al kan het uiteraard nog beter. En wel met deze GT2 RS Clubsport 25.

935-invloeden

De Clubsport 25 is in sé een evolutie van de RS Clubsport uit 2018 en focust in de eerste plaats op een (fel) verbeterd aerodynamisch pakket. Daarbij zien we vooraan invloeden van onder andere de nieuwe 992 GT3 R. Maar ook Porsches eigen circuitspeeltje 935. Achteraan neemt de Clubsport 25 dan weer invloeden over van zowel moderne Porsche-racers als de Manthey’s eerste eigen racer. Toen nog gebaseerd op de 996.

GT2RS_25_03

GT2RS_25_02GT2RS_25_04

Hetzelfde geldt ook voor de ophanging waar de neofiet de ophanging van de nieuwe 935 overneemt en daardoor over een veel breder spoort beschikt tegenover zijn voorganger. Goed voor de stabiliteit en de mechanische grip.

30 exemplaren

Nicholas Raeder, CEO van Manthey Racing, weet er het volgende over: ‘With the 911 GT2 RS Clubsport 25 special edition, which we designed and developed in conjunction with Porsche Motorsport, we’ve reached another milestone in the 25-year history of Manthey. It’s a perfect example of our guiding principle ‘Closer to Perfection’. En voegt er aan toe: ‘With every modification, technological function always takes priority. That’s why the 911 GT2 RS Clubsport 25 has its very own character, which also reflects our brand values: straightforward and meticulous, flexible and uncompromising.

GT2RS_25_01

Manthey zal slechts 30 exemplaren van de Clubsport 25 bouwen. Elk met een prijskaartje van minstens 525.000 euro, plus lokale taksen wel te verstaan. De eerste leveringen zijn voorzien voor begin januari volgend jaar. Ruim op tijd dus om al een schare trackdays te boeken of een jaarpas voor de ‘Ring.

MEER LEZEN

Racing in The Green Hell, Manthey Racing

In detail: Porsche 911 (992) GT3 Touring

Test: Porsche 911 Carrera 2 (992)