Lotus Engineering (LE en Williams Advanced Engineering (WAE), twee van Groot Brittannië’s meest gerenommeerde bedrijven uit de auto-industrie, hebben zonet een strategisch partnerschap aangekondigd waarin ze onderzoek en ontwikkeling zullen delen.
Naast Lotus Automotive bestaat Lotus ook nog uit de Engineering-afdeling die voor heel wat spelers uit de industrie naar technische innovatie en oplossingen zoekt. Het leeuwendeel van de opdrachten die ze krijgen blijft noodgedwongen geheim. Maar in de wandelgangen is geweten dat ze voor heel wat kleine en grote (niche)constructeurs opdrachten vervullen. Denk aan Nissan en BMW. Maar ook Aston Martin, Jaguar en zelfs Bugatti.
Datzelfde Lotus Engineering, niet te verwarren met de Automotive-afdeling dus, maar wel mee overgekocht door de nieuwe eigenaars van Geely, gaat nu dus samenwerken met Williams Engineering dat eerder al een opvallende rentree maakte door de fabelachtige luchtgekoelde en 500 pk sterke flat six te bouwen van de Singer Dynamic & Lightweighting Study (DLS) 911.
Esprit hypercar
De samenwerking met LE zal zich vooral in de afdeling onderzoek en ontwikkeling situeren, met de nadruk op geavanceerde, hoogtechnologische aandrijvingen, en hybride- en batterijtechniek. Williams is niet toevallig reeds erg actief in de Formule E, en heeft daardoor heel wat expertise opgebouwd die van pas kan komen voor nieuwe Lotussen van de nabije toekomst.
De technologische samenwerking zet de geruchten van een nieuwe, puur elektrische Esprit hypercar alvast verder kracht bij. Maar ook andere modellen zullen van de samenwerking profiteren. Al dan niet in plug-in en/of hybride vorm.