Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Engelse sportwagenbouwers werden vroeger Men in Sheds genoemd. Waarom? Omdat de ‘fabricagehallen’ veelal geconverteerde schuren waren, die in schril contrast stonden met de massaproductie. Ken Divjak slaagde er een paar jaar geleden in om nog snel bij Classic Team Lotus binnen te glippen, vlak voor de site in Hethel helemaal gemoderniseerd werd. Dit is zijn relaas.

De persintroductie van de Lotus Evora GT430 moet zowat de vreemdste zijn die ik ooit heb bijgewoond. Andere journalisten waren er niet, alleen PR-ancien Alistair Florence die mij persoonlijk kwam ophalen met zijn geliefde Toyota Previa. Geslapen en gegeten werd er in de lokale pub, met op het menu louter fish & chips en een uitgebreide beer tasting. De volgende ochtend kreeg ik de sleutels van de GT430 toegeworpen, inclusief de melding dat de poort van het befaamde Lotus-testcircuit open stond…

Na afloop van de testsessie was er niemand meer te zien, dus ben ik maar afgegaan op het gegrom van een oude racemotor die verderop aan het warmdraaien was. Het geluid bracht me bij Classic Team Lotus, dat in 2017 nog steeds in dezelfde sheds gevestigd was als het raceteam van Colin Chapman. Zoon Clive Chapman zwaaide er de plak, maar had er niet de minste moeite mee om mij te laten ronddwalen in de aaneengeschakelde garages vol met F1-historiek. Of hoe een van de minst georganiseerde perstrips ooit op een onverwachte ervaring uitdraaide.

Copyright foto’s: DRIVR/Ken Divjak