Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het zijn niet onze woorden maar die van de Fransen zelf.

Een futuristische DS (de originele dan, dat spreekt voor zich) of de SM van de toekomst? Misschien een zelfrijdende elektrische 2CV of zelfs iets helemaal nieuw en revolutionair? Het was allemaal mogelijk geweest. Zeker als je Citroën heet en je historische cataloog gevuld is met de ene stilistische, technische en functionele parel na de andere.

2019_citroen_ami_one_concept_01

Maar nee. Eigenzinnig als ze zijn zien de Fransen het anders en komen ze met deze Ami One Concept. Een elektrisch rijdend ‘object’ voor de stad, dat evenwel niet over autonome rijfuncties beschikt, en de rijbewijsloze gebruiker van de (nabije) toekomst.

2019_citroen_ami_one_concept_03

Ami One Concept is kubusvormig en ultra compact, weegt 425 kg, staat op vier 18-duimers en meet 2,5m x 1,5m x 1,5m waardoor je er haaks mee op de stoep kunt parkeren. De topsnelheid bedraagt slecht 45 km/h (vandaar ook dat je er geen klassiek rijbewijs voor nodig hebt) maar de autonomie zou toch nog 100 km bedragen.

2019_citroen_ami_one_concept_05

Communiceren met de Ami One doe je uiteraard via de smartphone. Eerst door het uitlezen van een QR-code op de aluminium steun van de deurgrepen waardoor de auto wordt ver- en ontgrendeld. Van zodra de bestuurder heeft plaatsgenomen wordt hem/haar gevraagd om de smartphone in de daarvoor bestemde houder te plaatsen, waarna de communicatie tussen de Ami One en de gebruiker wordt gestart.

Het concept is dus helemaal gericht op de (jonge) gebruiker van de toekomst die in een verstedelijkt gebied woont, geen auto wil, en al zeker geen rijbewijs heeft, maar zich wel op een gemakkelijke en persoonlijke manier wil verplaatsen. Of dat volstaat voor een merk zoals Citroën om hiermee een centenaire in de verf te zetten is dan weer een andere vraag. De binnenmuren van het Moma zal de Ami One vrezen we niet halen en ook op alle andere vlakken laat ‘het object’ niet meteen dromen. En moet dat nu net niet de bedoeling zijn?