De bezieler van de McLaren F1 heeft de smaak terug te pakken en werkt achter de schermen aan niet één maar twee nieuwe sportwagens met middenmotor.
Murray, die begin deze week op het Salon van Genève te gast was, deed zijn uitspraken tegenover de collega’s van Road&Track. De levende F1-legende is achter de schermen nog steeds druk aan het werk als consultant voor de auto-industrie en blijft onverminderd geobsedeerd met auto’s met een laag gewicht.
Zo nam hij onlangs nog als een van de eerste Britten een Alpine A110 in ontvangst. Een auto die hij momenteel overigens als daily gebruikt. Maar toch is Murray nog niet helemaal tevreden met de bijna ‘Auto van het Jaar’. ‘Mocht hij nog zo’n 100 mm smaller zijn, zou hij perfect zijn’, aldus Murray.
T.43
Murray denkt zelf beter te kunnen doen en werkt daarom aan een concurrent die lichter en goedkoper zal zijn. De sportwagen, die momenteel de codenaam T.43 draagt (teaser bovenaan) zal minder dan 950 kg wegen en over een 215 pk sterke Ford driecilinder turbo beschikken (vermoedelijk de 1.5 Ecoboost-motor uit de Fiësta ST), gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Qua prijs mikt Murray op zo’n 40.000 pond. Al weten we niet of dan nu voor of na (lokale) taksen zal zijn. Om over het Brexit-debacle nog maar te zwijgen.
Volgens Murray wordt het een Lotus Elise die dagelijks bruikbaar zal zijn. ‘Je zal makkelijk kunnen in- en uitstappen en de auto zal over alle gangbare comfort- en veiligheidsfeatures beschikken’, voegt hij eraan toe. Hoe wil Murray zo’n auto dan tot werkelijkheid brengen? Via zijn gepatenteerd iStream Superlight-productieproces dat via een combinatie van een aluminium buizenchassis en carbon composietpanelen zal werken.
De T.43 zal mee reclame moeten maken voor het naar eigen zeggen revolutionaire productieproces dat evenwel nog maar concrete toepassingen heeft gezien. Zo zal de nieuwe TVR Griffith met iStream gebouwd worden. Maar die plannen zitten momenteel schijnbaar terug in de koelkast. En het is nog maar de vraag of de nieuwe TVR er uiteindelijk echt zal komen.
Opvolger McLaren F1
Behalve de ‘betaalbare’ T43 werkt Murray ook nog aan wat hij ‘een echte opvolger van de McLaren F1 noemt’. Daarover gaf hij eerder deze week ook nog enkele details vrij. Zo zal de auto opnieuw gebruik maken van een achterin geplaatste atmosferische V12, gekoppeld aan een handbak. En over de iconisch driezitsconfiguratie beschikken. Volgens Murray heeft niemand sinds het ontstaan van de F1 in 1993 een echte opvolger van zijn ultieme supersportwagen voor de straat gebouwd. Ook McLaren niet.
Gewichtsobsessief als hij is, mikt hij op een rijklaar gewicht van maximaal 1.000 kg. Minder dus dan wat de F1 uiteindelijk op de weegschaal heeft gezet. En net als bij de F1 het geval was, zal de productie laag liggen en het prijskaartje hoog. ‘Maar dat is nu eenmaal de eigenschap van dit soort unieke, gelimiteerde en tijdrovende processen’, aldus Murray. Wanneer en of we überhaupt beide sportwagens zullen zien is voorlopig koffiedik kijken. Maar de ietwat excentrieke Brit zal zijn plannen binnenkort een stuk concreter maken. We zijn in ieder geval erg benieuwd.
[Bron: R&T]