Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De GMA T.50 is nog maar goed en wel gelanceerd of Gordon Murray doet er al een fameus schepje bovenop met de T.50s: de nog lichtere, nog krachtigere en vooral nog waanzinnigere circuitversie van de McLaren F1-opvolger.

Het lijkt wel alsof Gord Murray een spelletje kwartetkaarten met zichzelf aan het spelen is. Waren de specs van de -ahum- ‘gewone’ T.50 driezitter al om duimen en vingers bij af te likken, dan zijn die van de s-variant al helemaal te gek. En precies dat wilde GMA met deze op 25 exemplaren beperkte circuitversie bereiken: het nec plus ultra.

GTR-geïnspireerd

Of moet dat nec min ultra zijn? Zowat alles wat los te vijzen viel, hebben de Britten ditmaal ook losgevezen met een spartaanse tweezitter tot gevolg. Het zitje aan de rechterhand van de bestuurder maakt plaats voor voor een ‘GTR-achtige’ bedieningsconsole, want op het F1-stuurtje met peddels voor de Xtrac zesbak staan er maar twee knoppen: voor de tractie- en de lanceerhulp. De centrale bestuurdersstoel blijft en is hier opgetrokken uit carbon met een ingewerkt zespuntsharnas.

GTR is trouwens ook het toverwoord voor de rest van het pakket. De T.50s produceert waanzinnig veel downforce (1.500 kg bij 300 km/u) door nieuwe aero-aanpassingen, een ventilator die altijd aanstaat en een grote achterspoiler die geïnspireerd is op de neusvleugel van Murray’s 1983 Brabham BT52 F1-auto. De zijdelingse stabiliteit wordt geholpen door een grote staartvin. Toch blijft de band-/wielcombo van de reguliere T.50 behouden, te weten een Michelin Cup 2 op magnesium velgen. Of Murray zo de deur wil openlaten voor een mogelijke straathomologatie, net zoals dat bij de F1 GTR het geval was?

Pure waanzin

Qua kwartetspecs scheert de T.50s hoe dan ook hoge toppen: bijna 90 kg lichter dan de straatversie voor een summier totaalgewicht van 890 kilo, tot 60 pk sterker bij 720 pk piekvermogen en natuurlijk nog een goed stuk duurder. GMA wil na afloop van de T.50-productie welgeteld 25 exemplaren bouwen in 2023, met een stukprijs van 3,5 miljoen euro voor taksen. Blijkbaar is Murray zelfs al in gesprek met Stéphane Ratel van SRO om een GT1 reeks op te zetten. Tot het zover is, gaat hij zijn klanten op en langs het circuit begeleiden om van elke T.50s een uniek stuk met specifieke settings te maken.

MEER LEZEN

(Her)Bekijk de digitale onthulling van Gordon Murray’s T.50

Bevestigd: GMA T.50 weegt minder dan een ton

Kies Maar: GMA T.50 of Lotus Evija?