Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is al even verdacht stil in de sportwagenhoek van Nissan. Maar betekent dat ook dat er geen octaanproducten meer op stapel staan? DRIVR sprak op het Salon van Genève met twee Nissan-toppers die het zouden moeten weten: ontwerper Alfonso Albaisa en Hoofd van Productplanning Philippe Klein.

Laten we de peperdure GT-R door Italdesign even buiten beschouwing, dan dateert het laatste sportwagennieuws van Nissan alweer van 2013. Toen gaf Nismo de GT-R een afterburner, net zoals de motorsportafdeling dat al eerder met de 370Z en de Juke deed. Vlak daarna, in 2014, kwamen de Japanners nog op de proppen met het Pulsar Nismo Concept, maar die raakt niet voorbij de tekentafel omdat Nissan de productie van het basismodel vroegtijdig staakte.

Alfonso Albaisa

Hoofd design: Alfonso Albaisa

Nochtans zei Europees CEO Paul Willcox vlak voor zijn pensioen nog het volgende over de kroonjuwelen van zijn huis: “Nissan zal zijn heritage nooit verloochenen. Precies dat argument geeft sportwagens als de Z en de GT-R bestaansrecht. Of als je zo wil: ‘voortbestaansrecht’. We moeten er alleen over waken dat onze sportmodellen toegankelijk blijven voor een groot publiek, want ook dat is typisch Nissan.”

2018_nissan_gtr_nismo_gt3

2018_nissan_gtr_nismo_gt32018_nissan_gtr_nismo_gt32018_nissan_gtr_nismo_gt3

400 Z

Hoofdontwerper Alfonso Albaisa heeft dan weer opgebiecht dat hij absoluut voorstander is van een nieuwe Z-auto. Als die er komt, dan is het op dezelfde basis en met dezelfde ingrediënten als de Infiniti Q60 die Europa net ontvlucht is. 400 pk uit de dubbel geblazen 3.0 liter-V6 lijkt ons een goede gok, gezien die configuratie zo voor het rapen ligt binnen de alliantie.

De timing van wat de 400 Z zou moeten worden, is minder duidelijk. Insiders hopen op een lancering eind 2019 op de beurs van Tokio met een productiestart in 2020. De Roadster zou een jaartje later volgen, terwijl een Nismo-versie met 475 pk en vierwielaandrijving ook gefluisterd wordt. De reguliere versies zouden hun achterwielaandrijving behouden.

GT-R36

Tot zover de bijna-zekerheden, tijd voor wat giswerk. Want aangezien Nissan zich enerzijds op elektrificatie en anderzijds op crossovers richt, zal de straatdivisie van Nismo moeten mee-evolueren. Productplanner Philippe Klein reageert: “Nismo is compatibel met alle wagentypes die Nissan bouwt, ook al blijkt dat nog niet helemaal in Europa. Hier hebben we weliswaar de Nismo Juke gehad, de Nismo Leaf bestaat voorlopig alleen in Japan. Verder staat er geen rem op wat Nismo kan en mag aanpakken, crossovers incluis.”

Philippe Klein nissan

Hoofd van Productplanning: Philippe Klein

Maar het grootste vraagteken, dat staat nog steeds achter de GT-R. De huidige generatie gaat alweer sinds 2007 mee, terwijl er nog geen vervanging in zicht is. Albaisa heeft weliswaar te kennen gegeven dat zijn team frequent designvoorstellen doet, een beslissing over de aandrijflijn of zelfs het te gebruiken platform blijft uit. Laat ons dus hopen dat het nieuwe decennium soelaas brengt, maar voor morgen zal het zeker niet zijn.

510

Toch gaat Nissan er prat op dat het precies maakt wat zijn klanten willen. Althans, dat is de ondertoon van het rondetafelgesprek dat we in Genève volgden. Op de vraag waarom die aanpak dan nog niet tot een productiemodel van het retrogeïnspireerde IDx Concept uit 2013 heeft geleid, antwoordt Albaisa als volgt. “Onze moderne interpretatie van de Nissan 510 toont aan wat voor een uniek verleden we hebben. Een geschiedenis die ons inspireert en die we te gepasten tijde eren met een ontwerpstudies en knipogen naar het verleden. Meer mag ik daar helaas niet over zeggen, want onze perschef bliksemt mij nu al dood met zijn ogen (lacht).”

Nissan-IDx-Freeflow-1

De knipoog en het bijhorende schouderklopje dat de ontwerper ondergetekende bij het naar buiten gaan cadeau deed, vertelden evenwel een ander verhaal…