Trajectcontrole heeft zopas een eind gemaakt aan een van Groot-Brittanië’s meest befaamde trio stuurmanswegen.
Wanneer precies het Britse automagazine, dat gelanceerd werd in 1998, naar de naam ‘Evo Triangle’ is beginnen refereren zouden we niet meteen kunnen zeggen. Maar dat het een impact gehad heeft op de autocultuur, dat is zeker. Wat ooit een driehoek was van drie vrij anonieme stukjes asfalt in het noordwesten van Wales, werd al snel een extra vakje op het to drive-lijstje van menig petrolhead.
Zelf hebben we de befaamde 32 km lange driehoek, die de dorpjes Llyn Brenig, Pentrefoelas en Cerrigydrudion met elkaar verbindt, nooit mogen of kunnen rijden. En met de komst van een trajectcontrolesysteem (goed voor een investering van naar verluidt maar liefst 500.000 pond), zal dat er vermoedelijk ook niet meer van komen.
Het succes van de route onder petrolheads was immers ook de indirecte aanleiding naar zijn uiteindelijke ondergang. Met vier fatale ongevallen sinds 2012 besloot de lokale politie immers dat het tijd was voor permanente oplossingen. Met de installatie van de trajectcontrole als gevolg.
Niettegenstaande had de befaamde driehoek al langer een stuk van zijn aantrekkingskracht verloren. Want nog voor de trajectcontrole was de politie al opvallend veel aanwezig om al te enthousiaste chauffeurs te beboeten, waardoor de route vermoedelijk al veel van zijn aantrekkingskracht verloren had. Nu de slimme camera’s aan het werk zijn zullen zowel de lokale politie, de DRIVRs als Evo zelf, zich er vermoedelijk helemaal niet meer laten zien.