Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Godzilla wordt dit jaar 50 en dat zet Nissan uiteraard graag in de verf. Enerzijds letterlijk met nieuwe koetswerkleuren uit de catalogus van weleer. Anderzijds met een update voor de GT-R Nismo.

Voor de happy few was er reeds de Italdesign GT-R50. Een op 50 exemplaren gelimiteerde coachbuild van bijna een miljoen euro. Voor de iets minder gefortuneerde fanaten zijn er nu de speciale verjaardagsmodellen ’50th Anniversary’. Elk wordt voorzien van een bijzondere kleurstelling die teruggrijpt naar het verleden, inclusief het Bayside/Wangan Blue van de R34, en een resem mechanische aanpassingen die de GT-R nog wat verder moeten bijslijpen.

2019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_15

2019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_172019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_17

De intussen vertrouwde en nog steeds 570 pk sterke VR38DETT biturbo V6 krijgt daarom een stel nieuwe turbo’s die nu nog ietsje sneller opspoelen, een nieuw uitlaatspruitstuk, een standaard titanium uitlaat (die voorheen was voorbehouden voor de Nismo), aanpassingen voor de ophanging en besturing met het oog op extra stabiliteit en comfort en tot slot een grotere hoofdremcilinder voor een daadkrachtigere en preciezere reactie van het rempedaal. Maar er is meer.

2019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_19

Want ook de 6-traps automaat met dubbele koppeling werd geüpdatet. Ondanks zijn leeftijd is de unit nog steeds een toonbeeld van sensatie en precisie. Maar Nissan heeft nu nieuwe hard- en software geïnstalleerd waardoor deze opnieuw wat slimmer is geworden in de volautomaatstand, en hogere sensaties moet leveren tijdens het terugschakelen in de manuele stand.

2019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_16

2019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_202019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_18

Behalve het Bayside/Wangan Blue met witte accenten introduceert de 50 Anniversary-versie ook een Pearl White met rode accenten en Super Silver met witte accenten. Alle versies krijgen niettemin een grijs lederen interieur met Alcantara accenten en badges. Of de 50 Anniversary ook gelimiteerd zal zijn is voorlopig niet geweten. Net zoals de (Belgische) prijzen.

GT-R Nismo MY 2020

Behalve de verjaardagsversie introduceert Nissan ook een gewijzigde versie van de GT-R Nismo. Nog steeds zijn meest circuitgefocuste variant. Deze werd zo’n 30 kg lichter dankzij extra carbon koetswerkpanelen en de introductie van standaard carbon keramische remmen (410 mm voor, 390 mm achter). Een primeur voor de Nismo.

2019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_12

2019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_012019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_02

2019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_082019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_072019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_11

Tevens heeft de 2020-modeljaarversie recht op nieuwe Recaro-kuipstoelen met extra schoudersteun, nieuwe voorste spatborden met luchtsleuven die de opwaartse druk in de wielkasten verminderen, nieuwe gesmede Rays-velgen en dito Dunlop-sportbanden met een 11% grotere voetafdruk. Aan het vermogen van de 600 pk sterke Nismo werd niet geraakt.

2019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_04

2019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_102019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_132019_nissan_gtr_50th_anniversary_nismo_03