Van atmosferische V8 over gesuperchargede V6 en V6 turbo tot een heuse zelfontbrander. Opnieuw neemt het carrièrepad van de Audi S5 een wending.
Want net zoals de S6 (Avant) en S7 Sportback krijgen de nieuwe S5’s in Europa voor het eerst een zelfontbrander onder de kap. Specifieker gaat het om dezelfde 3,0-liter V6 TDI, standaard gekoppeld aan een 8-trapsautomaat tiptronic en quattro-vierwielaandrijving, en goed is voor 347 pk en 700 Nm koppel. Ook hier maakt deze gebruik van allerhande technische spitsvondigheden zoals een elektrisch aangedreven compressor om het ‘turbogat’ op te vullen, en het verbruik te toen dalen.
Net als bij zijn grotere broers werd ook hier voor de diesel gekozen vanwege zijn lagere CO2-uitstoot. Dat geldt overigens alleen voor Europa. Want elders staat de S5 nog steeds met een 450 pk sterke biturbo 2,9 V6 TFSI benzine in de catalogus. De naar verluidt 19% efficiëntere TDI lanceert de S5 4,8 s naar de honderd (4,9 voor de Sportback) en naar een begrensde top van 250 km/h. Het opgegeven verbruik blijft beperkt tot 6,2 l/100 km of zo’n 161 g CO2 per km.
Tenzij je voor de badge-delete optie kiest zal je de nieuwe S5 Coupé en Sportback quasi alleen kunnen herkennen aan de TDI-badge achterop want visueel neemt Audi geen risico’s tegenover zijn TFSI-aangedreven voorganger. Alles blijft dus min of meer bij het oude. Al hadden we dat van Audi uiteraard ook niet echt anders verwacht.
De Audi S5-modellen met TDI-motoren zullen vanaf mei 2019 op de Europese markt komen. Ze krijgen standaard een heleboel populaire opties zoals LED-koplampen met dynamische richtingaanwijzers, S-sportophanging met strakker afgestelde veren en dempers, 18-duimsvelgen, elektrisch verstelbare sportzetels met Alcantara en leder en gestanst S-logo, zetelverwarming. Belgische prijzen zijn er nog niet.