Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mercedes ziet de A35 als een nieuwe ‘instapper’ in de wondere wereld van zijn Driving Performance. En dat klopt ook: het kleine broertje van de A45 is de goedkoopste AMG die je op dit moment kan krijgen. Maar is hij ook minimaal 51.909 euro waard?

Vroeger was alles beter, hoor je weleens. Of tenminste duidelijker. Toen had je bij Mercedes een A45 AMG die in drie varianten te hebben was: als gefocuste hatchback, comfortabelere shooting break en gestileerde vierdeurs. Maar daardoor was het ‘gat’ tussen de 211 pk sterke A 250 en de 360 paarden tellende A45 wel bijzonder groot, wat de nieuwe A35 met 306 pk noopte.

2018_mercedes_amg_a35

Die is er nu als hatchback, komt er geheid ook als Berline en allicht ook als Shooting Brake. Maar dan wordt het moeilijker. Mercedes heeft namelijk beslist om naast de berline ook weer een CLA Coupé te maken, terwijl de A45 al om de hoek loert en wellicht ook als S-versie te hebben is. Daarmee gaat het A-Klasse AMG-gamma meer dan dubbel zoveel varianten tellen als weleer, te beginnen met deze A35 die dus maar beter uit het juiste hout gesneden is.

Welk hout is dat precies? Duits, of eerder Frans?

Het is een publiek geheim dat Mercedes voor de aandrijving van de nieuwe A-Klasse met Renault heeft samengewerkt. Bij de ene motorisering had Parijs het voortouw, bij de andere Stuttgart. Maar feit is dat er in de cabine van de W177 meer dan één Frans knopje of textuur te vinden is, want de kwaliteitsindruk in de basisversies niet altijd ten goede komt. De A35 ontspringt die dans met een merkbaar betere afwerking dan de lagere varianten.

2018_mercedes_amg_a35

2018_mercedes_amg_a352018_mercedes_amg_a35

De M260 viercilinder turbobenzine is gelukkig ook Duits, maar niet meer zo bespoke als de handgemaakte unit van de uitgaande A45. Het nieuwe blok loopt immers gewoon bij Mercedes van de band, waarna AMG een twinscroll-turbo monteert en zowel de inlaat als de koeling herwerkt om aan 306 paarden bij 5.800 toeren en 400 Nm bij 4.000 toeren te komen. Geschakeld wordt er via een 7G-DCT automaat met AMG-software.

En, wil dat wat vooruit in een wagen die minstens 1.455 kilo weegt?

Met lanceerhulp duikt de A35 onder de 5 seconden naar de 100, dus snel is-ie zeker. De koppelcurve verklapt ook dat er leuke opbouw in het vermogen zit, met een tweetal punten waar de vierpitter een nieuwe adem vindt. Alleen spijtig dat het blok vlak na de 6.000 toeren in een zachte begrenzer veert, dus tijdig manueel opschakelen is de boodschap.

2018_mercedes_amg_a35

Gekker voor een AMG-product is het geluid dat de M260 produceert. Of beter: niet (meteen) produceert. In de standaardmodus hoor je nauwelijks iets – zelfs bij koudstart – terwijl kleine gasopeningen vooral een eentonige ronk produceren. In de sportmodi gaat de uitlaat op zijn Focus RS aan het pruttelen en stroomt er rijkelijk nepgeluid via de speakers in de cabine, maar bevredigend is het alleen als je het gaspedaal constant tegen de mat houdt.

Laat ons voor de gelegenheid eens volgas door de bocht gaan. Wat geeft dat precies?

Op droog wegdek? Veel efficiëntie en weinig drama. De A35 stuurt weliswaar kwiek in (geholpen door het nieuwe AMG Dynamics dat het achterste buitenwiel afremt bij het insturen) en ook weer uit (dankzij een gelijkaardig interventie op de voorwielen), maar spannend is het allemaal niet. En dat hoeft in ook niet, gezien de Audi S3 en de BMW M140 xDrive precies hetzelfde doen. Het is alleen dat de promovideo voor de A-Klasse AMG ons iets anders had beloofd.

Die agressievere afstelling komt er ook, maar dan op de A45 die een soort ‘+’-versie van het 4Matic-systeem krijgt met Drift Mode. De A35 heeft namelijk een klassieke lamellenkoppeling die maximaal 50% van het vermogen naar de achteras stuurt. Net genoeg om de achterkant in de sportiefste settings te voelen meeduwen, maar niet om de kleine Mercedes onder je te voelen bewegen. Op nat wegdek zou er wel een armvol overstuur vanaf kunnen, aldus collega’s die de wagen in de regen hebben getest.

2018_mercedes_amg_a35

2018_mercedes_amg_a352018_mercedes_amg_a35

Als het geen echte hooligan is, dan misschien wel een betere cruiser?

De eerste A45 was inderdaad knoerthart, maar dat moest ook om die rel van een motor in het gareel te houden. In die optiek voelt de A35 meer als een hetere A250 aan dan een A45 Light, wat natuurlijk ook betekent dat gewone ritten veel aangenamer zijn. Daarvoor is de ophanging een stuk meegaander, ook al zouden we ook hier voor de adaptieve dempers opteren. De stalen exemplaren hebben net iets te veel moeite om de rust in de cabine te vrijwaren over kreupel (Belgisch) asfalt.

2018_mercedes_amg_a35

Conclusie?

Wie zijn oude A45 inruilt voor een A35 (die vandaag trouwens evenveel kost als de A45 bij zijn pensioen), die komt bedrogen uit. De nieuwe 2.0-turbobenzine valt niet meer te vergelijken met de handgemaakte unit van weleer, terwijl de transmissie ook meer een manusje-van-alles in geworden. De kuipstoelen zijn trouwens niet standaard, het AMG-spoilerpakket met dakvin evenmin.

2018_mercedes_amg_a35

Zo bekeken is de A35 dus geen A45 Light, maar een nieuw model dat de gulden middenweg zoekt tussen dagelijkse bruikbaarheid en prestaties. De neofiet heeft beide op overschot, maar betrekt zijn eigenaar naar AMG-normen eerder weinig. Dat begint al met het geluid (dat redelijke mak is) en eindigt met de wegligging (die op de standaard setup vooral efficiënt blijkt). Voor vuurwerk wacht je dus maar beter op de A45, al houden we ons hart al vast voor de prijs van die ‘echte’ A-Klasse AMG.

MERCEDES-AMG A35 4Matic
 (2019)

MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.991 cc, MAX. VERMOGEN: 306 pk bij 5800 tpm, MAX. KOPPEL: 400 Nm bij 3000 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,41/1,79/1,44 m, LEEGGEWICHT: 1.455 kg, VERSNELLINGEN: 7, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 7,3 l/100 km (167 g CO2/km), BANDEN: 235/40 R18 – Pirelli Sottozero, TOPSNELHEID: 250 km/u, 0-100 KM/H: 4,7 s, VANAFPRIJS: 51.909euro, SCORE: 4/5