Of liever gezegd: Alfa Romeo Mole Costruzione Artigianale 001.
Van zijn naam moet deze one-of, of basis van een 4C Coupé, het dus al niet hebben. En ook zijn looks zorgen voor de nodige controverse. Maar toen wijlen Sergio Marchionne afgelopen jaar een streep trok door een mogelijke opvolger voor de kleine Alfa met middenmotor, dachten enkele Italianen beter te kunnen doen. Die Italianen, Up Design, Adler Group en de ontwerper Umberto Palermo, kwamen op de proppen met de Mole Costruzione Artigianale zero zero uno. Een coachbuild op basis van een 4C Coupé die een hint zou moeten geven van hoe een mogelijke opvolger er zou kunnen uitzien.
Als basis werd voor een reeds goed gebruikte 4C gekozen met ruim 40.000 km op de teller die vervolgens volledig optisch is omgebouwd tot Mole Artigianale Zero Zero Uno. Daarbij inspireerde Palermo zich op de designtaal van de Giulia en Stelvio. Maar we zien ook invloeden van bijvoorbeeld Zagato en andere experimentele concepts.
De 001 werd in 2018 voor het eerst aan pers en publiek getoond op het Salon van Genève en op het Salone Parco del Valentino. Maar veel meer is er uiteindelijk niet van gekomen. De vraag is immers of het effectief een verbetering is tegenover het origineel. Ook al omdat er technisch niets gewijzigd is en de iets zwaardere ‘001’ dus mogelijk slechter presteert dan het origineel.
Wie echter op zoek is naar iets unieks met lage ge- en verbruikskosten is bij deze Mole Zero Zero Uno aan het juiste adres. Op 25 mei a/s gaat de auto onder de spreekwoordelijke hamer tijdens RM Sotheby’s-veiling van Villa Erba. Hoeveel de auto ongeveer moet opbrengen is voorlopig niet geweten.
De link naar het lot via deze link.