Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In blijde verwachting van de GTS en Trofeo-versies met V8-vermogen geeft Maserati de Levante nog eens een kleine boost met de GranSport, een uitrustingsniveau dat de puntjes sportief op de -i zet.

De laatste keer dat ondergetekende nog eens aan het stuur van een Levante zat, was eind 2017 tijdens een gammatest in Parijs. Alle Drietanden waren er aanwezig: de genietbare Ghibli SQ4, de hilarische Quattroporte V8 (die intussen om WLTP-redenen geschrapt is) én de Levante S die we – hou je vast – op een offroadparcours mochten quoteren.

2019_maserati_levante_s_gransport_test_02

De met Q4-aandrijving en Pirelli Scorpions getooide SUV bracht het er in de modderige bossen dermate goed vanaf dat we hem graag eens op de weg wilden proberen, maar dat kon niet door tijdsgebrek. DRIVR belandde zo wel op de wachtlijst voor een test in België, die zomaar even anderhalf jaar op zich liet wachten en pas een kleine zonnewende na de invoering van de GranLusso en GranSport-uitvoeringen kon doorgaan…

2019_maserati_levante_s_gransport_test_09

2019_maserati_levante_s_gransport_test_032019_maserati_levante_s_gransport_test_08

Ach, geduld is een schone zaak. En wordt bovendien beloond, niet?

Door de uitgesponnen siësta heeft de Levante in tussentijd inderdaad weer een update gehad, want zo werken de Italianen: in modeljaren beter dan om de drie jaar een facelift en om de zes een nieuw model te introduceren. MY19 voegt dus een stel Matrix LED-koplampen toe, alsook een verbeterde connectiviteit (met Apple CarPlay en Android Auto-ondersteuning) en een nieuwe schakelpook voor de achttrapsautomaat van ZF-makelij.

2019_maserati_levante_s_gransport_test_10

De rest van de getoonde aankleding gaat op conto van de GranLusso-uitvoering, die minder chroom en meer sportieve elementen aan buiten- en binnenkant toevoegt, naast een stel agressievere bumpers en spoilers. Het resultaat mag er in ieder geval wezen, met name vooraan waar de grille echt lijkt alsof hij het overige verkeer gaat opzuigen. De achterpartij wordt minder unaniem bewierookt, maar dat neemt niet weg dat de Levante een opvallende verschijning blijft, al was het maar omdat er zo weinig van circuleren.

Het overige verkeer opzuigen, zeg je. Heeft-ie daarvoor genoeg grinta?

Met 430 pk en 580 Nm uit een door Ferrari ontwikkelde V6 biturbo is er best wat pit voorhanden. Al moet je het pedaal wel tegen de mat trappen om de 2,1 ton zware Levante S op zijn Maserati’s te doen presteren. Gelukkig reageert de ZF-automaat fluks met een sportieve kickdown om de beloofde cijfers waar te maken. En die zijn best vlot: 0 tot 100 in 5,1 seconden en 264 km/u voluit.

2019_maserati_levante_s_gransport_test_01

2019_maserati_levante_s_gransport_test_112019_maserati_levante_s_gransport_test_052019_maserati_levante_s_gransport_test_12

Of de hele straat van die sprint mag meegenieten, ligt eraan in welke modus je zit. In Normal klinkt de zespitter namelijk zo mak als een lammetje, terwijl Sport zowaar de hele kofferklep doet trillen. Start de Levante S in een ondergrondse met zijn poep tegen de muur en de verf valt letterlijk van het plafond, zo diep brabbelt de uitlaat. Leuk voor even, maar vermoeiend op termijn. Dus gaat de knevel er even snel weer op als hij eraf mocht.

Ondervindt het rijgedrag even grote transformatie van Normal naar Sport?

Naar goede gewoonte spant de Sport-modus niet alleen de aandrijflijn aan, hij verzwaart ook het stuurgevoel en verscherpt de gasrespons. Maar wat de toverknop niet doet, is meer gevoel uit de (ondertussen elektrisch bekrachtigde) sturing puren of de vierwielaandrijving anders laten reageren. Die stuurt immers altijd 100% van het vermogen naar de achtersloffen, tenzij de 20-duimers in de problemen komen en er 50% naar de voorwielen gaat.

2019_maserati_levante_s_gransport_test_06

Dat levert in de eerste plaats veel tractie op, ook op onverhard, maar niet meteen de sportieve reacties die je van de RWD-balans verwacht. Om die te ervaren, moet je het ESP helemaal deactiveren. Anders smoort de tractiecontrole slippertjes in de kiem door de achterwielen stotterend af te remmen. Of anders verwoord: de zelfsper achteraan werkt pas goed als er geen hulpsystemen tegenwerken. Maar dan nog blijft er het buitensporige gewicht, dat de bochtensouplesse altijd parten speelt.

Conclusie?

Jaarlijkse mini-updates ten spijt presteert de Levante niet meer zoals je van een Maserati-SUV verwacht, zelfs niet in S-livrei met GranSport-uitdossing. Daarvoor hebben merken als Audi en BMW het genre van de sportieve crossover ondertussen te fel laten evolueren, met vierwielsturing en e-boosters om het inherente overgewicht op alle vlakken te counteren.

2019_maserati_levante_s_gransport_test_04

Hoog tijd dus voor een echte update, die er dit jaar nog komt in de vorm van de GTS en Trofeo met wel 590 paarden en navenante dynamiek. Of dat voldoende is om de torenhoge concurrentie van buiten- én binnenaf (met de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio) te pareren, is een vraagstuk dat we met plezier zullen ontleden. Alleen deze keer liefst niet met een jaar vertraging.

MASERATI Levante S GranSport (2019)
MOTOR: V6, bi-turbo, CILINDERINHOUD: 2.979 cc, MAX. VERMOGEN: 430 pk (bij 5.750 tpm), MAX. KOPPEL: 580 Nm (tussen 2.000 – 4.750 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 5,03/1,97/1,68 m, LEEGGEWICHT: 2.109 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, Banden: 265/50 ZR19 – 295/45 ZR19 Pirelli P Zero, OPGEGEVEN VERBRUIK: 11,8 – 12,2 l/100 km (273 – 282 g CO2/km) (NEDC), TOPSNELHEID: 264 km/u, 0-100 KM/H: 5,2 s, VANAFPRIJS: 94.050 euro, SCORE: 3,5/5