In de wandelgangen gonst het al jaren van de geruchten over een nieuwe WRX STI, potige Impreza’s en misschien wel een sportieve(re) Levorg. Maar wat is daar precies van aan?
Zelfs een eigenzinnige constructeur als Subaru ontsnapt niet aan het veranderende autoklimaat. Vandaar dat de Boxer Diesel na 160.000 geproduceerde eenheden met pensioen mag en vervangen wordt door de e-Boxer, een zelfopladende benzinehybride die zijn opwachting eerst in de Forester en de XV maakt. DRIVR sprak met de Europese Sales en Marketing Manager David Dello Stritto over het effect dat elektrificatie op een eigengereid merk als Subaru gaat hebben, met name wat de sportievere varianten betreft.
Sales en Marketing Manager David Dello Stritto is formeel: “Elektrificatie is onze prioriteit, niet STI”.
Moeten we de e-Boxer varianten van de Forester en de XV als voorbode van een totale elektrificatie bij Subaru zien, Meneer Dello Stritto?
“Dat ligt eraan vanuit welk perspectief je die vraag bekijkt. Vanuit een business-standpunt is dat zeker wenselijk om als merk relevant te blijven in Europa, want veel andere opties laat de overheid je niet. Anderzijds moeten we in de eerste plaats investeren in producten die nu in trek zijn, met name compacte crossovers zoals de XV en de Forester. Dus daar ligt onze focus voor de nabije toekomst.”
Maar om het vlootgemiddelde echt naar omlaag te halen, lijken EV’s onvermijdelijk. Niet?
“Het is een publiek geheim dat we in 2021 volelektrische modellen gaan introduceren. Dat staat zwart op wit in onze roadmap. Meer kan en mag ik daar helaas niet over zeggen.”
Aan Forester STI’s geen gebrek op het Tokyo Auto Salon, maar die zijn niet voor Europa bedoeld.
Terug naar de hybrides dan maar. Eind vorig jaar hebben jullie in Japan een STI-studiemodel van de Forester getoond met een performance-hybride. Zijn er plannen in die richting?
“De architectuur van onze wagens leent zich nog altijd goed tot sportieve toepassingen. Spreekt voor zich dat onze ingenieurs hardop dromen van een STI die deels door een elektrokracht wordt aangedreven, maar dat is toekomstmuziek. Op dit moment staan we netjes met onze voeten op de grond en willen we gewoon het basisgamma elektrificeren, beter dan nieuwe aureoolmodellen te creëren.”
“Spreekt voor zich dat onze ingenieurs hardop dromen van een STI die deels door een elektrokracht wordt aangedreven, maar dat is toekomstmuziek.” – David Dello Stritto
Dus die gefluisterde WRX STI Hybrid, ter vervanging van de oude 2.5, komt er niet?
“Ik weet dat er dergelijke geruchten in de media circuleren – zelfs met mij als bron – maar dat is een misverstand: we hebben op dit moment geen plannen om de WRX STi te elektrificeren. Onze 2.5 turboboxer gaat weliswaar al even mee, de motorisering is nog niet aan het eind van zijn Latijn en blijft dus nog even in de running.”
De Viziv-ontwerpstudies previewen geen nakende modellen maar tonen hoe Subaru er over pakweg 10 jaar gaat uitzien, aldus Dello Stritto.
Zullen we ons in dat geval maar voorbereiden op een Subaru zonder STI-variant in het gamma?
“Dat laten we aan onze klanten over. Per slot van rekening zijn zij het die onze portfolio sturen, door te kopen wat ze kopen. In Amerika loopt de WRX STI nog steeds goed, terwijl er in Engeland zelfs met een Levorg geracet wordt. Het scheelt dus van markt tot markt, maar onze focus voor Europa is duidelijk: S, F en T oftewel Safe, Fun and Tough, want dat is de reden waarom Europeanen Subaru’s kopen. Niet omwille van STI.”