Daarmee lanceert Ford zijn krachtigste motor ooit. En dat in een Mustang! Als dat maar goed afloopt…
Al van bij zijn lancering op het salon van Detroit begin dit jaar wist Ford dat de nieuwe GT500 de krachtigste straatlegale Ford ooit zou zijn. Maar hoeveel vermogen de gesuperchargede V8 nu precies produceerde hield Ford angstvallig geheim. Die kogel is nu door de kerk want de 5,2-liter V8 (een aangepaste versie van het flat plane-blok uit de Shelby GT350) met 2,65-liter grote Roots-supercharger perst er maar liefst 760 pk en 850 Nm koppel uit. En dat dus puur op de achterwielen via een gloednieuwe Tremec 7-trapsautomaat met dubbele koppeling (een primeur voor een muscle car), een carbon drijfstang, elektromechanisch sperdifferentieel en ten slotte specifieke Michelin Pilot Sport 4S’ (of optionele Cup 2’s).
Maar daarmee is nog lang niet alles gezegd. Want voor de standaard GT500 nog niet extreem genoeg zijn voorziet Ford ook nog twee specifieke pakketten. Enerzijds het Handling Package met goodies zoals instelbare struts en spoiler met Gurney flap, en anderzijds het Carbon Fibre Track Package dat fraais bevat zoals nog bredere carbon velgen, Cup 2-rubber en de carbon achtervleugel van de GT4-racer. Tezelfdertijd verlies je er wel je achterbank mee. Maar dat zal de meest kopers vermoedelijk worst wezen.
Al dat spierballengerol komt ook met een ‘maar’. Want net zoals de Shelby GT350 en GT350R zal deze GT500 zo goed als zeker niet de oversteek maken naar het Europese continent. En dat is wat ons betreft een jammere zaak. Zeker omdat Ford er prat op gaat dat de nieuwe GT500 – in tegenstelling tot de oude – deze keer wel over de nodige dynamische capaciteiten zal beschikken om niet alleen in rechte lijn sensaties te bieden.