Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie Renault Mégane RS Trophy-R zegt zegt een gelimiteerde productie, extra bijzondere hardware en een Nürburgring (Nordschleife)-rondetijd van 7 min 40,1 s om ‘U’ tegen te zeggen.

Daarmee gaat Renault Sport door op het elan van voorgaande generaties van de meest extreme Mégane RS. Voor de generatie van 2019 heeft het, mede onder druk van de getalenteerde Civic Type R, echter alles uit de kast moeten halen om de Japanner van de tabellen te rijden. Daarbij ligt de focus opnieuw op gewichtsbesparende maatregelen, beter dan extra vermogen. Wie immers minder weegt is niet alleen performanter bij het accelereren, maar vooral ook onder het remmen en in de bochten. Het vermogen van 300 pk (bij 6.000 tpm) en 400 Nm is ongewijzigd gebleven tegenover dat van de standaard Mégane RS Trophy.

2019_renault_megane_rs_trophy_r_15

2019_renault_megane_rs_trophy_r_162019_renault_megane_rs_trophy_r_082019_renault_megane_rs_trophy_r_13

Maar liefst 130 kg ‘overbodig’ gewicht werd daarom uit de Mégane gesloopt. En dit dankzij het verwijderen van de standaard stoelen, de volledige achterbank en zelfs de standaard vierwielsturing van de productie-Mégane RS (rijtest). Dit met het idee dat de verbeterde turn-in van de Trophy-R het 38 kg zware systeem van de meesturende achterwielen overbodig heeft gemaakt. Daarmee sprint de Trophy-R in slechts 5,4 s naar de 100 km/h en naar een onbegrensde topsnelheid van 262 km/u.

2019_renault_megane_rs_trophy_r_20

2019_renault_megane_rs_trophy_r_052019_renault_megane_rs_trophy_r_012019_renault_megane_rs_trophy_r_02

2019_renault_megane_rs_trophy_r_042019_renault_megane_rs_trophy_r_062019_renault_megane_rs_trophy_r_03

Andere gewichtsbesparende maatregelen zijn er in de vorm van een motorkap in koolstofcomposiet, een diffusor in koolstof, 19-duims ‘Fuji Light’ velgen (met optioneel carbon velgen die nog eens 2 kg op iedere hoek besparen), een uitlaat in titanium van Akrapovič, optionele luchtinlaten die de R.S. Vision-koplampen vervangen, een standaard DESS (Dual Energy Storage System)-loodbatterij en optioneel een DESS-lithiumbatterij, die een bijkomende gewichtsbesparing van 4,5 kilogram oplevert, eendelige Sabelt-kuipzetels in composietmateriaal, extra dunne glaspartijen, vaste achterzijruiten, een achterruit zonder ruitenwisser en tenslotte een kleiner infotainmentscherm van 7-duim, beter dan 8,7-duim. De Trophy-R komt er ook enkel met handbak daar de EDC-automaat te zwaar (en te weinig puristisch?) bevonden werd.

2019_renault_megane_rs_trophy_r_10

2019_renault_megane_rs_trophy_r_112019_renault_megane_rs_trophy_r_092019_renault_megane_rs_trophy_r_14

Los van alle gewichtsbesparende ingrepen heeft Renault Sport flink ingezet op het onderstel dat nog eens flink afwijkt van dat van de reguliere Trophy. Denk aan een voortrein met negatieve wielvlucht (-2,05 graden), instelbare Öhlins-dempers met tweewegregeling, een lichtere, H-vormige achtertrein, Bridgestone Potenza S007-banden, extra krachtige Brembo’s van 355 mm voor met vier extra grote zuigers van 42 mm en optioneel zelfs carbon keramische remmen. Een primeur voor een hot hatch. Al zullen ze voor een of andere reden niet krijgen zijn in België, net als de carbon velgen.

2019_renault_megane_rs_trophy_r_18

Tot slot heeft Renault ook gewerkt aan de aerodynamische capaciteiten van de meest circuitgerichte Mégane. Onder andere dankzij een de motorkap met NACA-luchtinlaat die helpt bij de koeling en warmteafvoer bij stilstand (samen met de zijdelingse verluchtingsopeningen), luchtkanalen naar de remmen, een koude luchtinlaat en herziene bumpers voor een betere aerodynamische balans in tandem met de nieuwe diffusor achteraan. Alles samen zou de Trophy-R daardoor twee keer zoveel downforce moeten genereren als de niet-R.

2019_renault_megane_rs_trophy_r_12

Wat de nieuwe Mégane RS Trophy-R precies moet kosten is voorlopig niet helemaal duidelijk. Zeker niet wanneer je voor alle smakelijke extra opties kiest. Wel geeft Renault mee dat de prijzen in Frankrijk pas beginnen bij 55.000 euro en dat de productie gelimiteerd is op 500 exemplaren. De Belgische importeur heeft er daarvan 30 kunnen strikken. Allemaal dus wel zonder carbon remmen en/of velgen. Mét zou de prijs immers al snel oplopen naar 80.000 euro (en meer). En dat is vermoedelijk net iets te veel van het goede.