Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Terwijl ze in Dieppe de eerste handgeschakelde modellen nog moeten bouwen, presenteren de lui van Renault Sport ons reeds de 300 pk sterke Mégane RS Trophy.

Met de Trophy wurmt Renault zich in de club van de 300 pk sterke hot hatches à la Civic Type R, Golf R en Focus RS, en belooft het tegelijk extra scherpte en focus. Twee zaken die wat ons betreft welkom zijn op de nieuwe generatie Mégane RS. Die werd immers completer en volwassener maar mist daardoor wel de gebetenheid van zijn sublieme voorganger.

2018 Renault Megane RS Trophy

Behalve een lichte pk- en Nm-boost tot 300 pk en 420 Nm koppel, die 1,8-liter viercilinder te danken heeft aan een turbo met keramische kogellagers, beter dan die van staal, en een nieuwe uitlaat met een actieve klep voor minder tegendruk en een hopelijk beter geluid, zijn de mechanische wijzigingen eerder beperkt. Zo is het chassis zo goed als identiek aan dat van de reguliere Cup-versie, inclusief Torsen LSD, anti-rolstang, veren en dempers.

2018 Renault Megane RS Trophy

2018 Renault Megane RS Trophy2018 Renault Megane RS Trophy

Enkel de remmen kregen een upgrade en zijn nu vooraan 355 mm groot en 1,8 kg lichter. Vanaf 2019 komt daar nog een 19-duims Fuji-velgdesign bij dat het onafgeveerd gewicht op elke hoek nog eens met 2 kg reduceert. Altijd meegenomen. Op de foto’s zie je dan weer specifieke Jerez-wielen die voorlopig standaard zijn en geïnspireerd zijn op die van de R.S.01 Concept, omhuld in Bridgestone Potenza S001.

2018 Renault Megane RS Trophy

2018 Renault Megane RS Trophy2018 Renault Megane RS Trophy

Wat betreft het interieur krijgt de Trophy de interessante optie van de met Alcantara overtrokken Recaro-kuipstoelen van de oude RS. Die zijn niet alleen een fractie lichter dan de standaard stoelen, maar gaan ook nog eens tot 20 mm lager en moeten bijdragen tot een extra sportief gevoel binnenin.

2018 Renault Megane RS Trophy

Net zoals de standaard Mégane RS zal de nieuwe Trophy beschikbaar zijn met de keuze uit een handgeschakelde zesbak, dan wel een zestraps EDC-automaat met dubbele koppeling. Bestellen kan vanaf eind dit jaar met de eerste leveringen begin 2019. Belgische prijzen zijn er momenteel nog niet.