Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Briggs Automotive Company (BAC) heeft zijn eenzitter MONO nog eens onder de microscoop gelegd voor wat het de nieuwe referentie noemt. Wij noemen het een raket met achterin een motor met het hoogste specifieke atmosferische vermogen… ooit!

Laten we meteen maar met de cijfers van de motor door de spreekwoordelijke deur vallen. De in samenwerking met Mountune ontwikkelde 2,5-liter viercilinder is een evolutie van de oude 2.5, maar kreeg een bredere boring en kortere slag voor zo’n 1.000 maximum aantal toeren per minuut extra. Of maar liefst 8.800 om precies te zijn.

2019_BAC_mono_r_06

2019_BAC_mono_r_112019_BAC_mono_r_04

Mede dankzij een F1/Formula Ford-geïnspireerde ram-air-inlaat, nieuw inlaatspruitstuk en dito cilinderkop ziet de motor zijn vermogen met 35 pk stijgen tot een maximum van 340 stuks. Daarmee haalt de motor een specifiek vermogen van 136 pk per liter. ‘Een record voor een straatlegale productieauto’, aldus BAC. Al zijn ze misschien de LLC Rocket vergeten. Ook al maakte deze gebruik van een mottomotor waardoor er van een grijze zone te spreken valt.

2019_BAC_mono_r_19

2019_BAC_mono_r_302019_BAC_mono_r_222019_BAC_mono_r_12

Behalve meer vermogen is de MONO R ook op dieet gezet. Het standaard carbon koetswerk werd nauwer, korter en lager, maar werd bovenal vervangen door een revolutionaire legering van carbon en grafeen. Een primeur voor een in serie geproduceerde straatauto. BAC ging daarvoor de samenwerking aan met Haydale, Pentaxia en DSM dat dan weer een heleboel onderdelen lichter wist te maken via 3D-printtechnologie.

2019_BAC_mono_r_25

Voorts introduceert BAC ook een heleboel nieuwe onderdelen uit magnesium en titanium voor onder andere de ophanging en de transmissie, die nog steeds een sequentiële bak is, en monteert het standaard carbon keramische remmen die per hoek 2,55 kg onafgeveerd verminderen. Tevens siert er op iedere MONO R een titanium uitlaat, lichtere remmen van AP, een nieuwe carbon ondervloer, tweevoudig instelbare Öhlins-dempers met externe reservoirs en specifieke Pirelli’s Trofeo R. Alles samen is de nieuwe MONO daardoor 25 kg lichter dan het reguliere model en tikt hij af op 555 kg. En dat ondanks het installeren van een grotere benzinetank. Altijd handig.

2019_BAC_mono_r_17

2019_BAC_mono_r_052019_BAC_mono_r_242019_BAC_mono_r_162019_BAC_mono_r_29

Met een pk/gewichtsverhouding van 620 pk per ton katapulteert de MONO R zich in 2,5 s naar de honderd en naar een ongewijzigde topsnelheid van 274 km/h. Al zijn die cijfers op zich irrelevant. Want ook bij deze MONO draait het in de eerste plaats rond de snelheid en sensaties tussen en in de bochten. Vergeet immers niet dat de standaard MONO op de meeste circuits reeds gehakt maakt van alles wat zich super- en zelfs hypercar noemt.

2019_BAC_mono_r_15

BAC bouwt slechts 30 MONO R’s die enkel beschikbaar zijn voor bestaande klanten. En niet toevallig zijn alle exemplaren reeds besproken. Niet mis als je weet dat ieder exemplaar minstens 190.950 pond kost. Van de standaard MONO verkocht Briggs Automotive reeds 70 exemplaren.