Le nouveau Lotus est arrivé. Welkom Evija. Lotus eerste en puur elektrische hypercar.
We schrijven 2010 wanneer Lotus met de Evora op het toneel verschijnt. De vrij unieke 2+2 sportwagen met middenmotor was tot met de komst van deze Evija Lotus’ laatste echt nieuwe auto. En dat kwam dan vooral vanwege een gebrek aan financiële middelen die grote investeringen toelieten. Sinds 2010 heeft Hethel echter in rollercoaster van gebeurtenissen gezeten met als voorlopig eindstation Geely (Volvo/Polestar) dat als kersverse eigenaar het niet alleen groots ziet, maar ook ambitieus is en over voldoende financiële draagkracht beschikt.
Het resultaat van de ommezwaai is deze Evija. Een puur elektrische hypercar die het hybrideverhaal overslaat en doet waar Lotus goed in is: innoveren. Het is dan ook Groot-Brittannië’s eerste puur elektrisch hypercar. Maar daarbovenop ook de meest krachtige Lotus en productieauto tout court. Zijn vier elektromotoren (één motor per wiel, afkomstig van Integral Powertrain) produceren een piekvermogen van 2.000 pk en 1.700 Nm koppel waardoor iedere motor apart zelfs krachtiger is dan de meest krachtige straat-Lotus tot nog toe. Alstublieft.
Voor de ontwikkeling van de Evija, die gisteren in Londen op een fraai opgezet evenement wereldkundig werd gemaakt, ging Lotus de samenwerking aan met zijn eigen afdeling Lotus Engineering maar ook met Williams Advanced Engineering dat een van de autoriteiten is wat betreft hoogperformante elektrische aandrijvingen. Zo is het onder andere verantwoordelijk voor alle krachtbronnen van de Formule E.
De Evija zou echter geen echte Lotus zijn mocht ‘ie ook niet over een uitstekende besturing beschikken. Daarom monteerden de ingenieurs een elektrisch gestuurde hydraulische servo en diende de Evija zo licht mogelijk te zijn. Met een rijklaar gewicht van 1.680 kg is de compleet uit carbon vervaardigde Evija niet bepaald een Elan of Elise, maar in vergelijking met de directe concurrenten zoals de Rimac Concept 2 (en afgeleide Pininfarina Battista) doet ‘ie niettemin zo’n 300 kg beter. Een prestatie. Zonder meer.
Andere technische spitsvondigheden zijn er in de vorm van 20- en 21-duims magnesium velgen omhuld in Pirelli Trofeo R-banden, wegklapbare camera’s die dienst doen als zijspiegels, in-board adaptieve Multimatic-ophanging, een DRS-functie, actieve aerodynamica op zowel de voor- als achteras, twee gigantische Venturitunnels en een minimalistisch interieur waarbij het gebruiksgemak voorop staat. Zo staan de stoelen bijvoorbeeld gewoon op rails en maken ze dus geen deel uit van de monocoque.
Het design van Evija is minstens zo indrukwekkend en bulkt van de saillante details die vaak niet meteen in het oog springen maar die je pas bij een tweede, derde of vierde keer ‘scannen’ ontdekken zal. Dat de (actieve) aerodynamica daarbij een grote rol speelt, spreekt voor zich. Maar al bij al zijn ontwerper Russell Carr en zijn team er in geslaagd om de Evija een relatief clean design te geven dat vrij wars is van al te opvallend spoilerwerk.
Prestaties? Volgens Lotus accelereert de Evija in minder dan 3 s naar de honderd en naar een topsnelheid van meer dan 320 km/h. Maar misschien nog veel indrukwekkender is de sprint van 0 naar 300 km/h. Daarvoor zou de Evija immers minder dan 9 s nodig hebben. Bizar snel. En dat mag overigens ook van de geclaimde laadtijd worden gezegd. Want wie een 800 kW sterke lader weet te vinden kan de batterijen in slechts 9 minuten terug opladen. Het rijbereik zou dan weer om en bij de 400 km moeten bedragen (WLTP).
Lotus bouwt slechts 130 exemplaren van de Evija met elk een prijskaartje van minsten 1,7 miljoen pond (plus lokale taksen). Daarmee speelt de Evija mee in het allerhoogste echelon van hypercars. Maar gezien zijn looks en prestaties is dat maar logisch ook. Toegegeven, het is er eentje voor de happy few. Maar veel belangrijker is dat de Evija de nieuwe kapstok is voor alle Lotus’ van de toekomst. Deze zullen immers allemaal optisch en technisch afgeleid zijn van het halomodel. Denk daarbij aan veel carbon fiber maar dus ook elektrische/hybride-techniek. Boeiende tijden dus daar in Hethel.
Meer foto’s: