Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wanneer een zwaargewicht als Mercedes zich in het elektrisch debat mengt liggen de verwachtingen hoog. Weet Das Haus iets toe te voegen aan het elektrisch verhaal?

Want na jaren van experimenteren op piepkleine (SLS Electric Drive) en relatief kleine (B-klasse Electric Drive) schaal, schakelen de Duitsers eindelijk een serieuze versnelling hoger. Vandaar ook geen nieuwe Electric Drive-variant van een bestaand model – ook al staat de EQC op een fel vertimmerde bodemplaat van de GLC en wordt ‘ie ook in dezelfde fabriek gebouwd. Maar een heus EQ-submerk (kort voor Elektrische Intelligentie) dat net zoals AMG een volwaardige entiteit is binnen het gamma. Verwacht je binnenkort dus maar aan tal van andere puur elektrische EQ-modellen, waaronder sedans.

2019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_03

Voordeel van de twijfel

Dat Mercedes net zoals Jaguar (i-Pace) en Audi (E-tron) voor een SUV heeft gekozen mag niet verbazen. Het genre blijft immers extreem populair en biedt vooral ook de nodige ruimte om de batterij(techniek) in weg te stoppen. En nu we het toch over de batterij hebben; die is 80 kWh groot en zorgt voor een theoretische range van 471 km (NEDC). Al is Mercedes wel zo eerlijk om toe te geven dat dat in de praktijk, en afhankelijk van de rij- en weersomstandigheden, eerder tussen de 260 en 360 km zal zijn. Volgens de nieuwe WLTP-cyclus ligt het bereik dan weer op 417 km.

2019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_05

Zelf stapten we bij onze korte test in met 280 km op de digitale teller. Weinig opzienbarends in vergelijking met bepaalde EVs die tegenwoordig meer dan 400 km in de aanbieding hebben. Maar aangezien de EQC ook rekening houdt met de rijstijl van de vorige chauffeur(s), geven we hem het voordeel van de twijfel. Zeker omdat het cijfer tijdens onze test in gevarieerde omstandigheden zonder gekke sprongen naar beneden is gegaan. Mag ook wel voor een auto van toch al gauw 80.000 euro.

Klassiek Mercedes

Dat Mercedes zijn huiswerk heeft gemaakt merk je niet zozeer aan het uiterlijk dat eerst en vooral klassiek Mercedes – en durven we het zeggen (bijna saai?) is – maar aan de manier waarop de elektronica zijn ding doet. De EQC maakt gebruik van twee elektrische motoren (een kleinere op de voor- en een meer krachtige op de achteras) waarbij iedere motor zijn ding doet. Afhankelijk van de omstandigheden en de stand van het rechter pedaal.

2019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_08

2019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_062019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_09

Vanwege optimale efficiëntie is de EQC daardoor in de meeste omstandigheden voorwielaangedreven. Maar wanneer de omstandigheden of de chauffeur erom vragen springt ook de achtertrein bij. In de praktijk voel je daar evenwel weinig of niets van. Een bewijs van hoe fijngeslepen het systeem wel is. Datzelfde geldt trouwens ook voor de remmen met energierecuperatie die qua gevoel van de beste zijn die we ooit op een EV (of hybride) geprobeerd hebben. Je voelt gewoon geen verschil met een klassiek rempedaal. En dat is straf.

Soepele luchtvering

Samen met de stilte van de goed geïsoleerde cabine, die hier en daar wel wat harde kunststoffen siert maar wel erg stevig in elkaar zit, en de soepele luchtvering, draagt het bij aan een hoogwaardige rijervaring die eerst en vooral gericht is op comfort. De EQC mag dan wel dik 400 pk hebben en desgewenst van nul naar honderd sprinten in 5,1 seconden. Toch nodigt het geheel vooral uit tot cruisen, beter dan sprinten. En daar zit zijn rijklaar gewicht van 2,5 ton zeker voor iets tussen.

2019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_07

2019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_012019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_04

Toch slaat de SUV in de bochten zeker geen mal figuur. Met bijna 700 kg ballast in de skateboardstructuur van de de bodemplaat ligt het zwaartepunt immers erg laag. Goed voor de stabiliteit en het gedrag in de bochten tot op een zekere limiet wanneer de elektronische waakengelen subtiel ingrijpen of toch aanmanen om een tandje terug te schakelen. Geen erg daar je in de eerste plaats inzit met het bereik en niet zozeer zijn rijgedrag op de limiet.

2019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_142019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_13

Ionity

Maar na het rijden komt uiteraard ook het laden. Daarvoor maakt de EQC gebruik van verschillende laadmogelijkheden. Via zijn interne watergekoelde lader kan dat aan een minimum vermogen van 7,4 kW en tot een maximum van 110 kW dankzij een snellader van bijvoorbeeld Ionity. Maar de ECQ kan uiteraard ook weg met tussenoplossingen zoals een wallbox waarmee je drie keer sneller kunt laden dan aan het klassieke stopcontact. Al bij al neemt het opladen daardoor tussen de 40 min (tot 80%) en 11 uur in beslag.

2019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_11

Een test op Belgische bodem zal wel moeten uitwijzen hoe dat nu precies bij ons zit. Ionity-laadpalen zijn momenteel nog een schaars goed terwijl bepaalde concurrenten (om de E-tron maar niet te noemen) nogal kieskeurig zijn gebleken bij het zoeken van laadoplossingen. Al voorziet Mercedes naar eigen zeggen geen gelijkaardige problemen. We zijn benieuwd.

Conclusie

Mercedes heeft het vraagstuk van de elektrische auto op zijn gekende rationele manier bekeken en met een al even rationele oplossing gekomen. Verwacht geen gekkigheden à la Tesla of unieke styling à la Jaguar maar een Mercedes conform de 2019-norm die toevallig elektrisch is aangedreven. Zo kan je de EQC bijvoorbeeld ook krijgen met een trekhaak (tot 1.800 kg). Zowel aan de buiten- als binnenzijde zie je niet of nauwelijks wat voor revolutionaire techniek er onder het ietwat anoniem koetswerk schuilt. En dat zullen sommigen ongetwijfeld jammer vinden, terwijl anderen er net de voordelen van zullen inzien.

2019_mercedes_eqc_400_4matic_suv_electric_10

Qua rijgedrag en ambiance trekt de EQC de kaart comfort waarbij ook opvalt hoe degelijk alles in elkaar zit. En ook de elektronica verdient een pluim dankzij een slim energiebeheer dat er op allerlei manieren in slaagt om het maximum aantal kilometers uit de batterijen te halen. Maar dat mag ook wel gezien het prijskaartje en het feit dat de standaard range niet meteen tot de verbeelding spreekt. Zeker niet wanneer bijvoorbeeld Hyundai al een puur elektrische Kona in de aanbieding heeft met een rijbereik van 450 km. En dat aan quasi de helft van de prijs.

MERCEDES EQC 400 4MATIC (2019)
MOTOR: twee asynchrone elektromotoren, ACCUPAKKET: Li-Ion, 80 kWu, SYSTEEMVERMOGEN: 408 pk, MAX. KOPPEL: 760 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,90/1,93/1,61 m, LEEGGEWICHT: 2.495 kg, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 20,8 – 19,7 kWu/100 km, BANDEN: 235/55 R19 – 255/50 R19, TOPSNELHEID: 180 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 5,1 s, VANAFPRIJS: 79.860 euro, SCORE: 4/5