We kennen Novitec vanwege hun kietelwerk voor Ferrari’s en Lamborghini’s, maar wat kan de tuner precies toevoegen aan Tesla’s kleinste?
Elektrische auto’s stellen de vele ‘tuners’ in ieder geval voor een lastig vraagstuk. Motorisch ligt er, net zoals bij iedere andere auto, uiteraard nog iets op tafel. Maar OEM’s zijn wat betreft EV’s misschien zelfs nog wat voorzichtiger dan ze gewoonlijk zijn. Wil je ze toch opvoeren, dan zal je noodgedwongen een legertje computerspecialisten moeten inhuren om het geheel werkende en vooral betrouwbaar te krijgen. En de fabrieksgarantie? Die ben je uiteraard ook kwijt.
Net daarom focust Novitec zich wat betreft Tesla’s puur op het esthetische. Al beweert het niettemin dat het ook daar nog vooruitgang heeft kunnen boeken. Vooral naar aerodynamische efficiëntie toe, heeft het naar eigen zeggen nog heel wat gewonnen. Novitec legt de Model 3 (rijtest) onder andere zo’n 30 mm lager (via klassieke veren en dempers) en zelfs tot 40 mm lager (via instelbare dempers) waardoor het verminderde frontaal oppervlak de autonomie tot 7% verhogen zou. Daarbij houdt het rekening met achter- en vierwielaangedreven varianten.
Maar dan zijn er uiteraard ook nog de wielen. Die meten 21-duim groot en werden samen met de specialisten van Vossen ontwikkeld. Wat ze bijzonder maakt is dat elk van de vier gesmede NV2-velgen over een eigen geometrie – en dus design beschikt – waardoor ze minder luchtweerstand veroorzaken. Tot slot voorzien de Duitser nog extra carbon spoiler(lipjes) voor- en achteraan voor een verbeterde stabiliteit en minder luchtweerstand.
Alles samen maken ze niet meteen een wereld van verschil maar geven ze Model 3-rijders toch de mogelijkheid zich wat te onderscheiden van de vele andere Model 3s op de weg. Zeker omdat de standaard configuratiemogelijkheden bij Tesla naar goede gewoonte bijzonder beperkt zijn. Wat de verschillende ‘upgrades’ moeten kosten geeft Novitec niet mee.