Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zelfs als Portofino kampt de meest budgetvriendelijke Ferrari met een klein imagoprobleem. Hebben de Duitsers van Novitec de oplossing?

De controverse rond de instap-Ferrari, voor het eerst met een voorin geplaatste achtcilinder, was van meet af aan een feit. Zo zou hij initieel onder de Maserati-badge hebben moeten verschijnen, en mede daarom geen ‘echte’ Ferrari zijn.

2019_novitec_rosso_ferrari_portofino_08

2019_novitec_rosso_ferrari_portofino_102019_novitec_rosso_ferrari_portofino_12

Nochtans innoveerde de California in 2008 als allereerste Ferrari met een automaat met dubbele koppeling. Een absolute sensatie. Zeker met het aluminium klapdak in de koffer en het zoetgevooisde kabaal van de welklinkende atmosferische achtcilinder. Maar de California was nooit echt moeders mooiste en het blijft tenslotte een Ferrari.

2019_novitec_rosso_ferrari_portofino_03

Met de California T en nu Portofino heeft Ferrari dat laatste alvast rechtgezet. Het design van de 2+2 ging er ontegensprekelijk op vooruit en ook dynamisch sluit de Portofino nu dichter aan bij de rest van het gamma. Maar wie zijn Portofino nog dat tikkeltje extra streed cred wil geven, kan in Stetten passeren bij Novitec Rosso dat voor de Portofino een ECU-, wiel- en bescheiden aerodynamicapakket ontwikkelde.

2019_novitec_rosso_ferrari_portofino_09

2019_novitec_rosso_ferrari_portofino_012019_novitec_rosso_ferrari_portofino_05

Dat stuwt de biturbo 3,9-liter V8 van 600 pk en 760 Nm naar 684 pk en 870 Nm koppel. Daarmee schaaft Novitec 0,3 s van de sprint naar de 100 km/h (nu in 3,2 s) en loopt de dakloze Italiaan naar een topsnelheid van 325 km/h. Zo’n 5 km/h extra tegenover het standaardmodel.

2019_novitec_rosso_ferrari_portofino_06

2019_novitec_rosso_ferrari_portofino_042019_novitec_rosso_ferrari_portofino_02

Behalve extra druk van de turbo’s en een aangepaste uitlaatlijn (al dan niet in roestvrij staal of inconel), voorziet Novitec ook enkele, naar eigen zeggen in de windtunnel geteste, en dus functionele aerodynamische tweaks.

2019_novitec_rosso_ferrari_portofino_11

Eerst en vooral door de Portofino 35 mm dichter bij het asfalt te leggen, maar ook met een extra carbon splitter, zijschorten, diffuser en een lipspoilertje op de koffer. Om de voorsplitter tot slot enige kans te geven bij het kruisen van een drempel installeert het bedrijf ook een handige neuslift. Wat de volledige conversie precies moet kosten geeft Novitec niet mee. Maar voorzie alvast enkele (tien)duizenden euro extra tegenover de vanafprijs van 195.022 euro.